Alla inlägg den 23 december 2009

Av Walters Edénius - 23 december 2009 16:39

Äntligen är det jul (strax). Vi gick upp tidigare i dag för Husse och Matte skulle jobba som vanligt. I dag är det bara -8 grader, rena sommarvärmen för många, men inte för mig. Jag gick ut en sväng gångstigen mot bûdvallen som blivit uppskottad. Fast ner till Päkkos och till SturOlles var det ingen väg. Och husen stoda tomma och kalla.



  

   Nej som sagt de såg för tillfället ganska övergivna. Jag gick hem igen och tog det lugnt. Man gör ju vad som helst när man vaktar husen. Fram på eftermiddagen kom dom hem igen och med sig hade dom Mattes gåmålkôlla som skulle fira jul här i dag. Sedan åker hon hem i morgon då Husse och Matte åker till Boda och jobbar. Hon skulle visst sjunga några sånger på julaftonsgudstjänsten där när dom fixar iordning krubban. Bara hon inte blir en krubb-bitare. I dag blev vi två familjer i vår lilla by. Dom i Gumoras stugu kom också, hoppas dom blir här över nyår. Under tiden Husse och gåmålkôllan övade solosång kom en jultomte och önskade God Jul. Det var bonden som hade godheten att titta till oss och önska oss "Guds välsignelse på julen". Det är skönt med fromma människor. Matte har tänt maschaller överallt. Hade jag varit bättre på kameran skulle jag ta en aftonbild så ni får se. Jag ska försöka, blir det bra så bilfogar jag kortet. Nej nu ska vi göra iordning kvällsmaten. Det blir nog traditionell mat, torrfoder av kalkon och lax samt burkar med kalkonlever. God Jul (snart).

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards