Alla inlägg den 5 december 2009

Av Walters Edénius - 5 december 2009 16:11

I går kväll var det adventspyssel i Bûder. Husse och Matte slog in julklappar och skrev julklappsadresser. Jag låg och kikade på deras idoga brådska från sidan på en kudde vid kaminen i dess sköna hetta.

 

  


Igår morse åkte de iväg och bar på en jordbegravning i Rättvik och Husse åkte sedan till Boda och spelade på en begravning där en jaktkamrat begravdes från Gulleråsen. Det var ett väldigt flackande tydligen, för sedan åkte de till frissan och gjorde sig jul-fina i pälsen. Även jag fixade min päls lite extra fast det gör jag själv genom min sträva tunga. De kom hem på kvällskvisten och eldade så det blev varmt i stugan. Vi är inte ensamma på fäboden nu då det är folk i "Gumoras stugu". Det ser så fint ut när de lyser där i fönstren och i lyktor samt röker i skorstenen. Inne hos oss är det också härligt. Matte pyntar och står i bl.a med enris och röda rosetter.


  


Under natten var jag ute och kikade efter möss. Fram på morgonsidan hittade jag en skogsmus och jag gick in och ryade åt Husse att han skulle komma upp till frukosten jag skaffat. Trevande och sömndrucken vinglade han upp mellan stolar och bord för att hitta lysknappen. Jag ville inte ha den musen för jag var mätt just då på sådant kött. Jag hade tänkt äta torrfoder så jag gjorde det ur skålarna och jag lämnade musen åt Husse där den låg vid Moraklockan. Men Husse tog den på skyffeln och gick ut och förpassade den åter till naturen. Sedan gick han in igen och slängde sig i sängen medan jag fortsatte äta. Otacksamma människor! Fram på dagen i dag så har det varit arbetsdag hemma, vedbärning, påfyllning av fågelmat, städning i uthus och lider, burit in porslinet som var kvar sedan flytten. Jag låg vid brasan och sov i kammaren. Under eftermiddagen var det en häst och ryttarinna upp på vår väg. Det kände jag på lukten, alltså jag kände bara hästens lukt inte lukten av den som nötte arslet på sadeln. Husse och Matte tog en promenad ner till byn för att hämta posten. Vid Rockavägskorset hade de mött en kvinna i gul jacka som de språkat med i tio minuter. Det hade tagit ganska precis 90 minuter fram och åter och ändå hade de ramlat på ganska snabbt. Vid stickvägen i Hästkasbåkkan hade en person med hund vänt och gått tillbaka till byn, det kanske var någon av de två i Nylands. På Fäbodvägen 4 var det visst väldigt upplyst på väggen med raggarslang. Det såg jullikt ut nu när det skymmer. Jag kanske ska ta mig en tur jag också ner till byn, de pratar så mycket om olika saker som finns nere i byn och jag vet inte hur det egentligen ser ut där. Men vad ska jag dit och göra? Där är det väl bara en massa skälliga jakthundar som står kopplade och ylar efter frihet och vill inget hellre än att sätta fart på mig upp i något träd.

På utbygget, som denna blogg egentligen var avsedd för, är det inte nu så mycket som fattas. Därför har jag inte så ofta något att skriva om nu såsom tidigare. Snickarna har flytt sin kos till andra reglar och råspåntbuntar. Men jag får väl ändå till och från berätta litet om det fortsatta livet här nu när julen står för dörren. I morgon är det Andra Advent. Idag har Husses chef namnsdag och i morgon har Husses jaktledare namnsdag alltså han som dekorerat stallet med raggarslang. Vi hörs igen så snart något intressant timat.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards