Alla inlägg under januari 2013

Av Walters Edénius - 30 januari 2013 23:00

Det började inte bra, Matte blev rasande i morse. Rosie flög på mig från Husses säng när jag satt vid fåtöljen och kollade. Det blev ett våldsamt slagsmål så strån och stickor rök om det. Under dubbelsängen fortsatte tumulten båda jag och Rosie vätte ner golvet av bara farten. Matte skrek och till slut kastade hon sin toffel rakt på oss (alltså toffeln hon har som skodon, inte Husse) och då blev vi paffa och slutade rent kroppsligt. Det var katthår överallt. Det blev fram med dammsugare och skurhink och jag gick och lade mig på toaletten, Rosie satte sig under salsbordet. Rosie fick nog mera stryk än vad jag fick, hon har inte rört sig på hela dagen, lika med mig.

Husse och Matte hade bråttom iväg till sina sysslor, men det blev annat än det vanliga denna morgon.

Till slut åkte dom i väg lite betänksamma om hur det skulle gå för oss under dagen, när ingen var här och kollade. Husse hoppades på att detta var kulmen. Han tycker att jag är som en gammal ungkarl, en riktig tjurgubbe som inte kan ändra på mig.

Jag har ju varit här själv hela tiden, allt jag ser så långt det går hemifrån är mitt, allt inne är mitt och nu skall jag på gamla dar få en hushållerska eller permanent hemsamarit som jag inte alls vill ha. Jag skall dela mitt bohag och mina människor i huset med en gammal kastrerad nucka från Danmark? Nej jag vill inte!! Varför kunde dom inte rådgöra med mig först innan Rosie kom hit? Det heter så vackert att om alla kommunicerar så blir det bra, jo jag tackar!

Husse och Matte gör allt för att försöka få någon som kan ta hand om Rosie. Rosie är exemplarisk och bra på alla vis för dom som kan ge henne husrum. Hon är egentligen skriven hos Grälls i Bingsjö, men där vill hon inte vara eftersom det finns hundar, andra katter och småbarn. Tänk om det fanns någon äldre person som skulle vilja ha ett härligt sällskapsdjur som är totalt problemfri. Går i kattlucka, rumsren, går i låda på vintern då hon inte gillar snö eftersom hon är från Danmark, hur kelsjuk som helst, lätt att fostra, snabb att fånga råttor, spinner väl högt, renlig, tar masktabletten lätt, inte lagrann på mat, ja listan kan bli längre, bara jag slipper ha henne här. Nu tror säkert läsarna att jag ger falsk reklam för att hon ska komma här ifrån, men detta är fakta.

Husse säger att hon måste avlivas om det inte blir någon bättring, för han vill inte ha det så här hemma längre, inte Matte heller. Dom på hennes mantalsskrivningsfastighet har inte heller frågat något om hennes existens eller hur hon har det.

Kanske Du som läser detta vet någon som vill ha sällskap av en trogen katt. Matte har försökt få in henne på ett äldreboende då hon skulle kunna vara till stort sällskap för de äldre. Men ännu är det allergier som satt stopp för flytten.


Vidare åkte Matte till Boda Prästgård och städade. Alltså fortsatt städning, vilken upplyftande syssla? Jag och människorna lortar ner och hon skurar efter allihop. Husse ner till Rättvik på onsdags-samling.

På kvällen var det körövning i Boda kyrka med båda körerna, hela koret var fullt av sångglada människor av båda könen. Såväl kastrerade som okastrerade vad jag förstår. På söndag skall dom sjunga i både Boda och Bingsjö kyrkor. Det blir nog jättefin musik och sång. Gå dit vettja! Ta med dig någon granne som är ovan att gå i kyrkan, då ser vederbörande att det inte är livsfarligt.

Sent på kvällen åkte Husse och Matte hem och de var spända på att se hur det var här hemma efter morgonens sammandrabbning. Inget hade hänt! Jag brukar revirmarkera för att visa att jag är herre i huset. Jag tror att Husse brukar göra så också, men jag är inte riktigt säker. Men Matte blir väldigt arg då hon märker av mina gränsmarkeringar. Alltid fram med skurhinken, aldrig sitta och njuta framför TV:n som vanligt folk. Sedan har dom skaffat ett enkom doftspray som skall hindra revirmarkeringar, men det är bara Husse som blir irriterad på lukten.

Nu har Husse beställt något från Veterinärbutiken som skall sättas i vägguttaget och som skall få mig att sluta med dessa idiotier, som Matte kallar det. Ja vi får väl se om det fungerar. Det blir nog bara Husse som går ut i alla fall....

Det vore himla skönt om någon kunde förbarma sig över Rosie, någon annan än vi här i Budär. Matte säger att Rosie är mycket enklare att ha i sitt hägn än mig? Skitsnack tycker jag men samtidigt vet jag att hon har rätt, fast det tänker jag inte erkänna, så de så!

Av Walters Edénius - 29 januari 2013 18:26

Kl. 8.15 skulle arbetsledaren vara på kyrkogården för att träffa Matte. Han skulle lämna och hämta grejor samt kolla arbetsläget i största allmänhet. Husse gick till bystugan eftersom det skulle bli en s.k "Förmiddag i Bingsjö", den första efter det nya årets inträde. Idag skulle Olle Lindgrens i Finnbackas bror Leif tillsammans med Lisa Hägglund lära Finnmarksborna stegen i sin egen nationaldans, Bingsjöpolskan.

Det strömmade in folk i bystugan undan för undan. Åke Wänn, som äger Bingsjö prästgård, är bl.a en snitsig fioltrakterare skulle spela till dansundervisningen.

På väggen hänger ett träsnitt av Hjort Anders, som betraktade dansarna och spelmannen lite från sidan.

 

Prästen Rudman hade tre eleganta damer med sig från Rättvik, Maj-Britt, Ingels Karin och Päkkos Svea. Päkkos Svea är ju i allra högsta grad Bingsjöbo, men bor just nu i Rättvik åtminstone under de mest vintriga månaderna.

 

Grannarna Knutes Astrid med syrran Marianne och Ann-Lis samlades kring Päkkos Svea.

 

Bystugan var dekorerad vackert med ljuslyktor i fönstren och fin bordsdukning som Ann-Lis skötte med den äran. Åke satt och lutade sig mot fönstret medan han pratade och plötsligt började det att pyra i hans tröja och skjorta och sedan började det att hetta i skinnet på ryggen. Vad otäckt! Så lätt en olycka kan hända. "Inte nog med att min prästgård brann", skojade han lite tragikomiskt.

 

Leif hjälper till med att badda ryggen med en blöt disktrasa så det skulle lindra lite.

Det kom många från när och fjärran till detta numera så populära tisdagsgemyt, från Björkboda, Svödn, Tänger, Rättvik, Linghed, Aspeboda, Falun, Finnbacka, Dalstuga, Budär och kanske flera ställen.

 

Leif och Lisa visade sedan hur Bingsjöpolska dansas även den enbenta varianten, där kavaljeren dansar på ett ben runt sin partner. "Denna variant brukar gå bäst så sent som möjligt vid en tillställning" sa Leif med humor i blicken. Paret visade också varianter på polskor från Svartnäs, Jädraås, Ore m.fl Leif berättade intressant om Bingsjöpolskans tillkomst innan han och hans partner visade dam- och herrstegen var för sig.

Matte och Husse blev lockade av att prova på liksom Goliats Claes-Göran och Inger Jans. "Ni ska hänga mera med axlarna" sa dom åt Husse och Matte. Rudman dansade mera åt Orepolskahållet, men detta berodde nog på att han kommer från Edsbyn, som gränsar till Ore.

     

Denna trevliga förmiddag avslutades med lotteridragningar och generell information.

Husse åkte till Boda för att spela på Backåkern och Ann-Lis hängde med till Boda samtidigt.

Under tiden gick Matte till kyrkan och fortsatte med att såpskura plankgolvet.

På Backåkern var det trivsamt som vanligt Kicken var där och hälsade på sin bror Bror. Maj hälsade till Husse från Sand Gun och Gesar Arne hade med sig lite noter som han ville att Husse skulle spela. Denna gång var det bl.a "När man blåser lätta bubblor" och "I en röd liten stuga".

Husse åkte hemöver och hämtade upp Matte vid kyrkan. De handlade i affären och åkte vidare hem till oss. Matte lekte med Rosie en lång stund innan hon åkte åter fram till Bingsjö bystuga för att gymnastisera med Idla-flickorna.

Under tiden var Husse ute och lekte med mig, även jag vill bli uppmärksammad! Jag och Husse gick ner till ladan så jag kunde klättra upp på timmerknutarna sedan gick vi hem igen och då klättrade jag upp i äppelträdet, sedan följdes vi åt och spårade någon som gått här och trampat under dagen, Husse tog mått på spårstämplarna och fotograferade räfflorna. Vi kände oss som detektiver! Fast jag som en polishund förstås! Jag höll masken och lät honom hållas, han tittar för mycket på serier på TV, stackars sate!


Av Walters Edénius - 27 januari 2013 19:00

Igår åkte Husse och Matte till Hjortgården för att vara barnvakt åt Alm Elsa medan hennes mamma ordnade med barnkalastårta och andra förberedelser till eftermiddagens stora fest. Alm Elsa provade åka stjärtlapp med Matte innan de åkte iväg.

   

De gjorde några utflykter till Gärdebyn och hämtade leksaker åt Alm Elsas mor och mostrar. Leksaker som blivit kvar där på utvinden. Sedan fikade de en stund på Fricks innan det var tid att åka tillbaka.

Idag var Husse och Matte lediga från jobbet och de gjorde en skidtur ner mot Blåbergsåsvägen. Vid Nygårds-stugan här i Budär hade någon backat fast med bilen i Nygårds gränsstolpe eller liknande. Det var rejäla hjulspår.

Sedan ville Matte göra en biltur ut en sväng på Rockvägen och se hur långt det är plogat. Och det var plogat så långt som möjligt. Men inte upp på Himmelsvägen vid Ribäcken.

 

De körde även ner förbi Kontoret och på den vägen nästan allra längst ned mot Amungen fanns gedigna vältor resta.

      

Efter denna vintertur åkte de hemåt igen och Matte satte sig och övade på cittran bodapolskorna "Jann Mor" och "Alla köllor uti Västanå".

 

Cittran passade alldeles utmärkt på den gamla skolbänken hon köpte på Blocket.

Av Walters Edénius - 23 januari 2013 23:30

Onsdag och båda for iväg i arla morgonstund efter att vi katter och hönsen folats. Husse lämnade av Matte i Boda Prästgård för städning och han for vidare ner till en uppbygglig stund bland den innersta staben med ÖB vid bordsgaveln och smågeneralerna intill.

På eftermiddagen var det ytterligare ett möte om begravningsfrågor dit alla berörda och oberörda var kallade så ock begravningsbyråerna i närområdet.

Husse och Matte for upp i gnistrande kyla till Boda igen. Hon petade ur Husse vid prästgården och så for hon upp till lisslan för att hjälpa henne med konsten att göra pajer av alltihop.

Husse förberedde körövningen och årsmötet. Det blev mest övning inför en temagudstjänst som berör sånger och musik av Evert Taube. Hans texter är lättförståeliga och visar att Taube hade en stor respekt för livet, himlen, kärleken och Guds skapelse.

I pausen mellan övning och årsmöte blev det en stunds mingel eller en s.k fruktstund.

           

Jones Ewa hade fyllt femtio år och hon gratulerades med blommor och hurra-rop.

 

Här hemma blev det en lång dag på sofforna. Men jag tog en sväng ner till ladan för att röra på kroppen och gräva ner lite utsläpp.

 

Uppe på gården här hemma hade en hund varit och kutat runt, ett visitkort hade lämnats. Jag är egentligen inte säker på om det är Husse eller en hund, men det var ju tassar som lämnat avtryck i snön?

 

Husse och Matte kom sent omsider hem och eldade så det blev trivsamt inne.

Av Walters Edénius - 22 januari 2013 23:15

Kallt som sjutton och lite till. Husse och Matte for iväg tidigt. Matte jobbade vidare med att putsa mässingen i kyrkan, siffror, takkronor och sedan såpskura sakristiegolvet.

       

Husse åkte till Boda och jobbade och for sedan vidare ner till Prästskogen, Enådal och Enåbåkkan för att spela på andakterna där. Det var kyrkoherden som läste ordet, det skulle egentligen vara Bodaprästen men han hade druttat ner från en stege och gjort illa baktassen.

Inne på vårdhemmen kunde ingen ana vilken utetemperatur som var. Skönt för alla som bor där att slippa ut i kylan. Husse hälsade på Sixtens Ulla och berättade att Husse och Walter-Olles gamlaste kölla bor i Budär. Sikes Barbro var också med. Uvbo Hanna hälsar alltid vänligt hem till Dalstuga.

Så småningom gick resan hemåt och det blev en skön kväll vid brasa och TV. Rosie bredde ut sig rent oanständigt på sängen. Ibland gör hon som jag, kryper under en tidning.

       

Det var skönt att Matte engagerade sig i bara mig för en gångs skull.

Det händer ibland att Rosie och jag vistas ganska nära varandra. Rosie leker med ett snöre i rummet och det vill jag ockå göra, men det faller sig inte så bra.

 

Rosie har tagit Husses säng i besittning och hon ligger i fotändan hela nätterna medan jag ansvarar för TV-soffan. Jag har två dagar i rad tagit in näbbmöss som gåva till Rosie, men hon bara leker med dom. Jag trodde att danska katter satte i sig allt som inte vi svenska katter äter. Jag brukar tänka att katter är som människor att ju finare dom är ju mera skit äter dom!

Av Walters Edénius - 20 januari 2013 23:30

I förrgår var Husse och Matte och skottade runt Bingsjö kyrka och Dådrans kapell. Kallt brrrr! Sedan åkte de till Orsa och kikade på en cittra som Matte var intresserad av.

      

Päkkos ligger på höjden bakom buskaget.

 

Så har vi kommit till andra söndagen efter Trettondedagen, snart är vi inne i förfastan och de härliga semlornas era (som redan har börjat). Igår kväll övade Bingsjökören i kyrkan och de gick väldigt bra. En ny bas från trakten har börjat och det känns trevligt för alla´att flera är intresserade.

I morse åkte våra kära till kyrkorna tidigt. Matte hoppade av i Bingsjö och Husse åkte vidare till Boda. I Boda var det Rudman vid altaret och prostparet Garmo auskulterade, en gentleman av äldre årgång från Leksand deltog också i andakten plus en hel del sparkförsedda ortsbor.

I Bingsjö skulle gospelgruppen In Connection medverka. Dom skulle komma och rigga upp all utrustning redan kl. 12.00, därför var Matte nödsakad att åka med från början eftersom det kändes för kallt att åka spark eller traktor fram. Gospelgänget hade t.o.m scenbelysning som stod på läktaren och sken effektfullt ner över koret i prismans alla färger.

 

De var ett jättebra program med musik som inte var så stark som annars gospel brukar vara.

 

Nygårds Britta tyckte det såg ut som norrsken i kyrkan, vilket hon hade rätt i. Det var ganska mycket folk som vågade sig ut i vinterkvällen bl.a Ingrid i Mases, Egon och Silja, Get Annas dotter, Karin från Ovanmyra, Kåks Märta med mormor, Jones Ulla, Knutes kôllor, Stur Ollôs mor, Nigåls Kjelle, Margot och många som var oknitt.

Under dagen var det en skoter upp här och vände, det är inte lätt för oss att se vad som döljer sig bakom förarens maskering. I hönshuset var det liv och rörelse när en sådan maskin smattrar runt knuten. Tupparna Vidar och Helge blev oroliga för sina damer. Ungtuppen Vidar börjar nu gala för fullt, det låter lite rossligt men han är ju i puberteten än. Bellas dotter Svarta Sara börjar växa ikapp sin mor och hon bröstar upp sig och ser välskapt ut.

     

Husse och Matte kom hem sent. Men de fikade och tittade en stund på TV medan kaminerna värmde upp. Sedan satte de igång med att spela??? Visserligen hade vi sovit hela dagen men vi hade ju inte väntat oss att Husse skulle gnida loss på fiolen och att Matte skulle kompa på sin nyförvärvade cittr. De nötte på "Svensk Annas vals" och "Drömmen om Elin" till leda. Matte började sjunga "Svensk Annas Vals" på Rättviksmål? Vi katter trodde att hon var påverkad, men det var bara spelglädje och att få göra något annat än att vara kyrklig hela tiden.


Av Walters Edénius - 17 januari 2013 18:15

Idag åkte Husse iväg till Rättvik för att spela på en begravning. Matte var hemma och bakade och fixade iordning. Tidigt på morgonen var Husse ner till Bûdgården för att göra eld i kaminen. Det var väldigt utkylt och kallt där. Men det gick lätt att få igång kaminen och den kalluftsfyllda skorstensstocken blåst ut råheten. Det har ju varit väldigt kallt och är så fortfarande ca -15 grader. Kjelle skulle komma upp över helgen och kolla läget i sin stuga.

Husse skulle spela på Inga Linds begravning, hon hade önskat att han skulle spela vid detta tillfälle. Lind Inga bodde på Enådal men bodde tidigare i Vikarbyn. Här sitter hon vid ett tidigare tillfälle och pratar med Sand Gunnar från Östbjörka och prästen Lennart Norberg, som hon kände från förr.

Ingas kompisar Sikes Barbro och Britta Skedung var också med och hedrade minnet av en kär vän.

 

Sôbikôllan Marianne tjänstgjorde som vaktmästare.

 

Efter begravningen åkte Husse ut på "Stan" och uträttade ärenden innan resan gick hem till den frostbeklädda Finnmarken.

       

Kjelle hade kommit upp under eftermiddagen och började sitt jobb med att hålla spisar och kaminer igång.

Min lilla entréstuga är ett vackert vintermotiv. T.o.m Rosie har vågat ta sig in denna väg.

 

Hon och jag blev osams en dag och det blev ett villt slagsmål, dessvärre fick hon en "skottskada" på ena bakhasen, som jag känner mig skyldig till.

     

 

Av Walters Edénius - 13 januari 2013 20:15

När det är -18 hemma hos oss då är det ännu värre nere i byn och vid Källassen. Husse och Matte åkte iväg och bilens koppling var kärv och trög, under vägen var det -27 grader på sina håll. Både Husse och Matte skulle jobba i Boda kyrka idag. Det skulle firas en s.k meditativ mässa med mycket musik. Folk drar sig för att åka ut i kylan, man behöver bara gå till sig själv, så det blir säkert gott om sittplatser. Jag och Rosie går inte ut mer än absolut nödvändigt.

Det åker skotrar förbi här på vägen emellanåt, hur kallt skall det inte vara på dessa fordon som dessutom verkar sakna ljuddämpare.

Efter gudstjänsten var Husse och Matte bjudna på varm och närande soppa i Ovanmyra Gästgiveri.

   

Ute på bron hade tomten grötskålen med sin slev.

 

Viveca och Per-Anders hade dukat så inbjudande i sitt rymliga och trivsamma kök.

     

Långsvens Folkes leksakshäst fanns kvar i gården samt en Mercedez från Vivecas föräldrahem.

   

Ett gammalt fint foto från Blåbergsåsens Fäbodar hängde på väggen. Per-Anders mor har sina rötter hos Skommars i Finnbacka.

 

Tiden går fort i goda vänners gemenskap. Utanför åkte en Lenåsbil förbi söderut.

 

Husse och Matte tackade för all förplägnad och vänligt bemötande i Gästgiveriet, ingen stallplats eller vagnslider behövdes denna gång ej heller något hö.

I kyrkan skulle det bli Qigong med Lâggar Marianne och Husse. Törs någon åka ut denna kalla kväll till detta lugna och finstämda evenemang? Det var ju Tjugondag Knut så många av julens kyrkstearinstumpar brändes upp i stakarna. 

Det kom faktiskt några själar trots det Sibiriska klimatet. Denna gång var Finnmarken mest representerad på Qigongen, sedan kom Bûdbyn och Östbjörka.

I morgon väntar en ny vecka med nya dispyter med Rosie. Matte skall ta tag i all mässing och putsa den. Ljuskronor och psalmsiffror skall plockas ned och gnidas skinande blanka.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards