Alla inlägg den 15 december 2009

Av Walters Edénius - 15 december 2009 21:09

I natt var det full fart här det vill jag lova. Husse och Matte "gick och lag sig" tidigt (Ett upplänskt uttryck Matte har så roligt åt).  Detta för att vara utvilade när de visste att de skulle vakna till hela värden som var vit. Jag kom på att ändra på detta. Vid 2-slaget på natten skrek jag när jag gick förbi deras sängar. Husse vaknade först och han förstod att det var dags att skyffla ut en råtta. Han opp ur sängvärmen och for runt inne i storstugan efter mig. Musen var inte död så Husse försvann, kanske för att hämta fälla eller nåt. Då kom Matte farandes iklädd tjocka ulltofflor och beväpnad med kvast. Jisses vilken jakt det blev, först mellan stolsbenen under stora bordet (tio stolar med fyra ben på varje). Sen mellan påsar med julklappar och efter väggen bakom panellängderna. Matte med kvast, och en och annan smäll fick hon ju på musen. Jag tog den några gånger men släppte igen, det var så roligt att vara tillsammans på jakt. Husse hade anslutit sig också. Jag förstår alla älgjägare som är tillsammans natt och dag i en hel vecka, jisses vad roligt de måste ha. Vi tappade skärpan efter en stund och den lilla rackaren hann gömma sig under Amerika-kofferten. Nu blev det liv, kofferten är blytung, dels är det en plåtskodd träkista i sig och så har Matte den full av små färgburkar, band och annat krafs som hon använder när hon pysslar. De fick hjälpas åt att lyfta och försöka peta fram musen med hjälp av en pinne, jag satt på pass, fångade en gång men släppte och den for under igen. Samma lyft och petprocedur en gång till och så var den framme igen. Nu hade Husse tröttnad och slet kvasten från Matte och sköt med den som om det varit en 6,5:a. Pang i sockeln och så var det slut, en liten blodpöl på golvet och  den lilla musen åkte ut på den vanliga sopskyffelsfärden. Denna gången åkte jag också ut i nackskinnet. Matte var inte på humör att berömma mig vid denna tiden på dygnet eller berodde det kanske på att jag kom in med en levande fångst. Jag smög in senare och lade mig och innan klockan ringde kröp jag upp i Mattes säng och sa: "förlåt har du sovit något i natt?" Hon såg ganska pigg ut och drog iväg till jobbet för att skotta snö. Hem en sväng mitt på dagen och sen vidare till Boda. Efter arbetsdagens slut var de bjudna till några goda vänner på julgröt. När de kom hem var de så mätta och glada så snöskottningen gick som en dans, och ingen hade störts av att det inte blivit skottat på hela dagen.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards