Alla inlägg den 14 november 2011

Av Walters Edénius - 14 november 2011 20:40

I natt sov jag ända till kl. 05.00, då gick jag upp från fåtöljen och åt lite torrfoder. Då mina sovande anhöriga inte tycktes reagera över min aktivitet, intog jag ånyo utgångsläget tills eländet på Husses byrå började skramla. Jag såg i mörkret hur han fäktade och slog efter ett tänkbart offer, vilket han också lyckades tysta. Nu var klockan 06.00 och livet i den lilla fäbodstugan började så smått ta sin början med eldning, grötkokning osv. Jag fick min dagliga stund med ryktborsten så pälsen blev skinande blank, nästan som Husses begynnande flint. Därefter gick jag ut och kollade lite vad som hänt under natten bland husen på prärien. När Husse och Matte åker iväg brukar jag inta viloläge tills de kommer hem (tror dom). Men jag går faktiskt ut vid 13-tiden för att uträtta det som behövs.

Husse och Matte var i Boda Prästgård idag. Matte hade den stora städdagen. Det skulle bli en s.k Trivselträff i Prästgården och Ann-Lis hade gått dit redan vid 8.30 för att skala pärur till drygt 40 gäster. Så småningom kom också förstärkningen till köket som skulle laga kasslergratäng med ostsås, som innehöll äppeltärningar. Husse tyckte det var väldigt gott. Han satt bredvid Käck Britta och åt, mitt emot satt Eivor och Wera, som bor grannar i kyrkbyn numera.

Dagens underhållare kom från Borlänge. Det åker runt och håller ett program om sångaren Harry Brandelius. De spelar, sjunger och berättar om Harrys liv och leverne.

  

Det kom folk från Ore i norr till Rättvik i söder. De flesta sjöng med i de kända allsångerna såsom "Gamla Nordsjön" och "Käringen på Käringön".

  

Efter musikstunden avtackades musikerna av Norberg med varsin tumstock med texten "inte en tum utan kyrkan".

  

Kökspatrullen blev inropade och fick en stor applåd för deras härliga mat. Dom två på ytterkanterna är systrar.

  

Husse och Matte åkte hem efter det att Matte städat upp efter denna träff. Det skall komma småbarn och krypa på samma golv i morgon och då måste golvet vara rent.

De stannade i Bingsjö Lanthandel hos Anna Maria och handlade. Anna Maria berättade om de roliga upplevelserna hon var med om under hennes 40 års kalas i bystugan.

Jag låg i fåtöljen när Husse klev in i stugan med sina 47:or. Efter kvällsmat och diverse göromål tog de en snabb stavpromenad ner till Översta Nyåkern och vände i kolsvarta mörkret.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards