Alla inlägg den 5 november 2011

Av Walters Edénius - 5 november 2011 21:27

Husse och Matte har jobbat med att panela den återstående gaveln på Car-porten, nu när de haft lite tid över. De måste hålla till inne i hönsgården med det jobbet. Tuppen Trix med sitt attraktiva harem går också där ute emellanåt och tittar vad Husse och Matte har för sig. Jag kan inte komma in i hönsgården och jag litar inte på Trix. Hans näbb är inte problemfri för min svans.

Igår åkte de mina ner till kyrkogården mitt på dagen, det var en gravsättning av en urna. Precis innan urnnedsättningen kom det en stor lokatt promenerande mot kyrkogården från Höglunds linda. Den gick där med lugna steg, trots att det var mycket folk som var på kyrkogården och tände ljus. Det var flera som stod och tittade på lodjuret. När den kom till kyrkogården vände den lugnt om och gick sakta åter.

Efter att gravsättningen utförts och graven återfyllts åkte mina anhöriga ner till Rättvik för att få sina frisyrer åtgärdade. När de kom hem så låg det en lapp på förstukvisten "välkomna ner på kvällsfika när det passar! Bûdgårds Far". Jag såg när han lämnade lappen, men jag kan ju inte tyda hans skriverier, så jag väntade med spänning på att få höra vad budskapet gällde. Husse och Matte åt kvällsmat och traskade sedan ner och fikade och hade det trevligt med Bûdgårds Far och hans kompis hjärtkirurgen Arne.

Idag på morgonen panelade de klart gaveln, nu är det bara vindskivorna som skall anskaffas. Sixtens dotter Kristina med make och fyrhjuling var upp på Vallen och kikade på de berömda kärvarna, som kråkfåglarna spanar på.

Husse och Matte klädde om och restaurerade sina yttre skinnbitar. I Bingsjö kyrka skulle det bli körövning vid 13.30 och sedan ljuständning. Det var 9 ljus som med stor högtidlighet tändes av Jenny Eklund.

 

  

Bingsjökören sjöng bl.a en sång av Grälls Annie, som bodde i Flytåsen på andra sidan Amungen.

 

  

Det var mycket folk i alla åldrar. Hall Ewa hade ställt iordning kaffe på läktaren innan gudstjänsten till kyrkogårdsbesökarna så de kunde få något varmt innanför västarna.

Efter denna högtid i Bingsjö blev snabb färd till Boda kyrka där det skulle bli samma typ av minnesgudstjänst. Där tändes 23 ljus. Det var två unga anhöriga, Moa Siljevik och Kevin Johansson, som med den äran ombesörjde den uppgiften.

  

Kören sjöng den populära låten "Halleluja" av Leonard Cohen som avslutning och de flesta kyrkobesökarna satte igång att applådera. Iversen & Fallgren serverade kaffe i kyrkan på samma sätt som Hall Ewa gjorde i Bingsjö, fast Hall Ewa hade bakat två väldigt goda sorters kaffebröd, som var svåra att motstå.

Husse och Matte skjutsade Nemos Matte hem, och de fortsatte sedan över Svarttjärn hem till mig. Bûdgårds Far hade tänt maschaller på alla stängselstolparna på båda sidor av vägen hem till sin gård. Det är verkligen vackert att se, riktigt inbjudande. Jag gissar att dom sitter och njuter av Bûdgårds Fars kulinariska läckerheter vid köksbordet.

 

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards