Alla inlägg den 26 december 2013

Av Walters Edénius - 26 december 2013 17:39

Tänk att solen skiner så fint och snön börjar försvinna överallt. Det är Jul och grönt runt stugorna häromkring. Det blåser förstås hårt jämt och ständigt. En innanrutten asp har blåst ner alldeles intill Päkkos nya bekvämlighetsinrättning. Tänk om den fallit mitt på taket?

       

Aspen vilar på en smal spets av den kvarvarande delen av stammen som sitter kvar i marken.

 

Hönsen är ute och går och trycker ibland under granen när de hör korparnas elaka läten på himlen.

 

Det var solsken på stugorna här uppe under eftermiddagen när jag tog en promenad.

     

Efter en stund kom Husses yngsta kôlla med familj upp och hälsade på. Alm Elsa och Alm Ivar heter barnen.

       

Igår var det julottor som vanligt i Bingsjö och Dådrans kyrkor. Inte så mycket folk denna gång som det brukade. Det verkar vara ur led allt i traditionsväg denna vinter. Det finns ingen julstämning än tycker de människor som måste ha snö att kliva i. Men i Bingsjö kom i alla fall Jonséns Elsy och dottern, Hindriks Bosse, Danielsson, Vikströms Lena, Nygårds Britta m.fl Kyrkoherden predikade lättfattligt och kort så folk inte blev sömniga och började snarka.

 

Sedan blev det färd till Dådrans kapell. Det blev en stunds rast emellan gudstjänsterna så fikakorgarna kunde tas fram i sakristian.

 

Själv låg jag på Husses säng och sov så skönt.

 

Det kom faktiskt flera besökare till Dådran än till Bingsjö. Peres Gunhild och dottern, Västå Gunillas syster och svåger, Georg Mattson, skogvaktare Green, Tysk Gittans son, Ollas Emil med föräldrar från Bôrn m.fl Det blev en repris på den lättfattliga predikan.

     

Pia och Ove från Dådran bjöd på grogg och pepparkakor efteråt i sakristian, förlåt jag menade glögg.


Förra veckan var det betydligt mera snö här i Bûdär.

 

       

Varje kväll tar jag in minst en mus till mina inneboende.

 

Matte blev begåvad med en torr julblomma av Husse. Jag skulle skämmas ögonen ur mig att ge bort en sådan torr och livlös kvist. Men Matte sa att det var det bästa hon kunde få, hon tycker jättemycket om Ormhassel.

 

Ena kvällen när Husse åkte hem från Boda stod det en sextaggare vid vägen och åt på en björk. Alldeles efter Tora Motlut. När Husse zoomat in älgen i närbild så vände den tvärt och brakade in i skogen. Så detta blev resultatet i alla fall.

 

     


Under veckan skulle Husse in och handla på Hälsokosten och då trodde han att Gruvris Nancy satt i fönstret utan att vinka när Husse vinkade. Men det var bara en skyltdocka.

 

I en annan affär satt en ur kyrkorådet i Boda trodde Husse, men det var också en skyltdocka. Tänk att dom görs så otroligt mänskliga.

 

Nu vill jag och Vidar önska en fortsatt god jul.

 




Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards