Alla inlägg den 7 december 2013

Av Walters Edénius - 7 december 2013 23:45

I går var det urväder så det förslog. Det var jämnstruket överallt. Det gick knappt att ta sig till carporten. När jag hoppade ut genom dörren så sjönk jag ner så stor jag var och jag kravlade mig i väg till tvättstugan där det var lite bättre att ta sig fram. Husse kom ut och skottade vägar sedan så jag kunde ta mig in. Tidigt i morse kom Uffe och plogade väg. Då gick det att ta sig fram till Bingsjö och Dådran för Husse och Matte. Det måste vara skottat på kyrkogårdarna trots att ingen tar sig fram för övrigt. Matte körde snöslungan och Husse skottade på ställen som hon inte kom åt. Sedan var det Dådran, Dådran kära Dådran! Där på kyrkogården var det 40 cm jämnt hela gången till korset. Där finns ju ingen slunga, så då blir det att jobba på riktigt, liksom kring kapellet där och kring skithuset mot Tysk Birgittas rågång.

Sedan var det att ta sig hemåt igen i snöyran och stormbyarna. Eftersom det snöat ymnigt och stormat hela dagen var vägen hem borta igen. Men det gällde att ta fart för att komma ända upp till huset. Efter en stund kom Uffe och gjorde fint igen, senare på kvällen hade det slutat snöa och allt jobb blev inte förgäves.

Småfåglarna flyger kring Husse när han går till hönsen om han inte hällt upp solrosfrön i deras automat först. Dom kvittrar och tjatar att han skall ramla på i hönshuset. Hönsen har inte en tanke på att gå ut när det är snö på marken. T.o.m Bella tycker att det får vara nog.

Idag blir det dags för det årliga stora Julbadet i Sandviken. Då samlas Husses barn med familjer där i äventyrsbadet så alla barnen får rasa av sig så mycket de vill. Åtta vuxna och nio barnbarn.

Det var oplogat mellan Dalstuga och Bingsjö på morgonen när de åkte. Men sedan var det normalt vinterväglag hela vägen över Lumsheden. Den gamla brandstationen i Åshammar, som nu fått annan uppgift, stod kall och ödslig vid sidan av vägen.

 

För en tid sedan körde en bilist in i ett hus vid Hagmuren, fastigheten var nu återställd som tidigare fast med lite ytterligare utsmyckningar på väggen.

Så småning kom alla till Parkbadet och barnbarnen var uppsluppna och förväntansfulla på ännu en dag med sina syskon och kusiner. Hela gänget satt uppställt i väntan på att gå in och leva runt i bassänger och dammar.  

   

De hade en en härlig dag bland alla olika bassänger för olika åldrar.

  

Husse hade beställt in lunch till ett intilliggande rum där det var dukat långbord.

Sedan dröjde det inte länge förrän alla var i vattnet igen och simmade för fullt eller lekte. När det var dags för eftermiddagsfika fick alla ta det dom ville och det blev en stunds avslutning vid de gemensamma borden innan alla skulle åka hem, men Melker ville hoppa i ännu en gång. Småpojkarna badade bastu en stund innan de duschade av sig klorvattnet. Tyra sex år sa: "Det här var det bästa som hänt i hela mitt liv!".

Så åkte alla i olika väderstreck i den nu kalla Adventskvällen.

En bil från byn hade varit upp och vänt här hemma på gården medan Husse och Matte var borta. Jag hörde att någon rusade en bilmotor när backen skulle läggas i, men jag iddes inte gå upp och kika. Jag låg på chiffonjen i värmen från den strålande luftvärmepumpen.


Husse, Matte och jag satt och njöt vid matbordet medan dom reflekterade över dagens lyckade julfirande.



Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards