Alla inlägg den 3 november 2013

Av Walters Edénius - 3 november 2013 20:49

Matte var helnöjd med att få vara hemma och försöka göra så mycket vinter det går. Husse körde av gräset med klipparen och det mesta lövet försvann. Nu ligger det i komposterna. Rabatter och buskar är risade.

Hönsen har stortrivts idag när Husse och Matte varit hemma. De har varit med ute och krafsat hela dagen. Själv har jag legat inne och mått bra i värmen. Jag gillar inte hönsen i alla fall, så då slipper jag se eländet. Nu har plötsligt en av ungtupparna börjat på att gala, fast han är i målbrottet. Det låter sprucket.

Vi har tagit bort en gammal ytterdörr som förr gick in i den gamla snickarboden som nu blivit våtutrymme. I stället satte vi in ett fönster och det blev mycket varmare inne där än tidigare. Vi skänkte dörren på Facebook och det kom folk från Sätra och hämtade den idag. Skönt att det finns folk som behöver saker. Mannen som hämtade dörren har krattat fårskit i Hårga samma år som Husse dansade Hälsingehambon. Första etappen i Hårga är i en fårhage och då krattade han bort dyngan så ingen skulle halka i den. Men nu bor han i Sätra.

   

De trodde ingen kunde bo så här avsides, men tyckte att det var väldigt lugnt och mysigt här. Han jobbar kvar i Hälsingland än och är  timrare.

För ett tag sedan var Husse och Matte till Finnbacka till Ren Kerstin. De skulle hälsa på Rousie, det danska spektaklet som Matte tog hem hit för ett år sedan. Matte trodde väl att Rousie skulle vilja följa med tillbaka, men så fort Matte och Husse kom dit gömde hon sig. Hon vill fly ut direkt bland Finnbackas kalhyggen. Jag blev så smått skadeglad när jag fick höra det. Ren Kerstin bjöd gästvänligt på kvällsfika och efter en stund vågade sig Rousie in och lägga sig på en stol.

     

Kjelle och Anna-Karin kom upp en snabbvisit till Bûdgården med lite prylar. Innan de åkte och fikade hos Lotta kom de upp till oss och pratade en stund. Kjelle berättade att det fanns en med samma gårdsnamn i Hälleforsnäs, där han varit i veckan. Men i det huset där är det bara Lettländare och deras namn slutar alla på bokstaven s. Han heter Andres Valters. Inte att förväxla dragspelaren Andrew Walter.

Bonden kom också upp en sväng med bôs åt hönsen, vilket de tacksamt gladdes åt.

Så började det skymma och regna mer och mer. Från att dura lite till ösregn så det smattrade på taket.

Husse lyckades ta en råtta fällan oppe på bôtt´n. I natt tog han en i buren bakom huset. Nu ikväll kom jag in med en skaplig pjäs, stor som en termosflaska. Jag lade den på köksgolvet och ville förära de mina med en generös gåva. Visserligen berömde de mig storligen men de tog inte hand om den på ett värdigt sätt. Matte tog skyffeln och bar ut den. Jag fick inmundiga den själv ute i ösregnet.

Ikväll har de eldat i kaminen och spisen, det har sprakat och blivit mysigt varmt här inne. Husse fick för sig att öva solosång, då gick jag ut i ösregnet igen. Pest eller kolera?

I morgon är det ny vecka. Hoppas det slutar regna i natt.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards