Direktlänk till inlägg 22 januari 2013

Matte i bara mässingen

Av Walters Edénius - 22 januari 2013 23:15

Kallt som sjutton och lite till. Husse och Matte for iväg tidigt. Matte jobbade vidare med att putsa mässingen i kyrkan, siffror, takkronor och sedan såpskura sakristiegolvet.

       

Husse åkte till Boda och jobbade och for sedan vidare ner till Prästskogen, Enådal och Enåbåkkan för att spela på andakterna där. Det var kyrkoherden som läste ordet, det skulle egentligen vara Bodaprästen men han hade druttat ner från en stege och gjort illa baktassen.

Inne på vårdhemmen kunde ingen ana vilken utetemperatur som var. Skönt för alla som bor där att slippa ut i kylan. Husse hälsade på Sixtens Ulla och berättade att Husse och Walter-Olles gamlaste kölla bor i Budär. Sikes Barbro var också med. Uvbo Hanna hälsar alltid vänligt hem till Dalstuga.

Så småningom gick resan hemåt och det blev en skön kväll vid brasa och TV. Rosie bredde ut sig rent oanständigt på sängen. Ibland gör hon som jag, kryper under en tidning.

       

Det var skönt att Matte engagerade sig i bara mig för en gångs skull.

Det händer ibland att Rosie och jag vistas ganska nära varandra. Rosie leker med ett snöre i rummet och det vill jag ockå göra, men det faller sig inte så bra.

 

Rosie har tagit Husses säng i besittning och hon ligger i fotändan hela nätterna medan jag ansvarar för TV-soffan. Jag har två dagar i rad tagit in näbbmöss som gåva till Rosie, men hon bara leker med dom. Jag trodde att danska katter satte i sig allt som inte vi svenska katter äter. Jag brukar tänka att katter är som människor att ju finare dom är ju mera skit äter dom!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Walters Edénius - 21 november 2017 10:45

Idag var det på förmiddagen en tematräff i Bingsjö bystuga. Slipsar var temat och folk hade tagit med sig en och annan från gömmorna. Matte hade riggat upp en klädställning så det gick bra att förevisa kreationerna. Husse har samlat slipsar i många å...

Av Walters Edénius - 8 oktober 2017 18:00

Söndagkvällen innan ordinarie älgvecka, hölls en traditionell älgmålsbön i Bingsjö kyrka. Den har firats alla år sedan starten under 90-talet med prästen Fredriksson i ledningen, nu är det hans efterträdare Rudman, som håller i Finnmarkstrådarna. På ...

Av Walters Edénius - 22 augusti 2017 15:45

Här hemma i närheten av tomten bor huggormen Botvid. Den kommer åter varje år och blir längre och fetare för varje 12-årsperiod. Han har dessutom sin kvinna som han ormar sig runt. De trivs bäst vid Olanders Lissrutan. Där härjar dom fritt och på eft...

Av Walters Edénius - 3 juni 2017 20:46

   Idag åkte Husse och Matte iväg alldeles på morgonen. Men innan dess var Matte ner till Bûdgården, för Bûd Far skulle ha hjälp med sin termostat. Jag fattade inte det, men han hade kanske feber. Bonden kom nerifrån Hilmas för han hade givit djuren ...

Av Walters Edénius - 25 maj 2017 07:30

Tidigt på Kristi Himmelfärds dags morgon åkte Husse och Matte till Skoglundsgården i Enviken (Björkboda by). Där skulle det traditionsenligt firas en gökotta med efterföljande gudstjänst i samlingssalen. Bosse var redan där och såg till att allt var ...

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards