Alla inlägg den 9 december 2012

Av Walters Edénius - 9 december 2012 23:00

Tänk att det skall slå till och bli så kallt igen! I morse när Husse åkte till Boda var det -28 i Bingsjö vid Kanal´n. Men sedan blev det varmare undan för undan, vid Gravsjön endast -22 grader Celsius.

I Boda skulle gudstjänsten hållas i Prästgården i stället för i kyrkan, eftersom en grupp som kallar sig "Internationella Gruppen" skulle bjuda på sôppa efteråt.

Annica Effting sjöng några solosånger, hon driver Thaimassagefirman "Mitt-i-Boda" mitt i Boda. Hon kompades av David Albertsson från Övre Gärdsjö på gitarr. David och frun köpte stugan efter Jakobssons där i byn. Det är han som kör ut tidningarna i byarna Västafôr kl 04.00 på morgnarna.

 

Det var mycket folk som kom, även storfrämmande. T.o.m kyrkoherde med sin turturduva.

 

Sedan serverades tre sorters soppor. Husse tyckte att broccolisoppan var godast. Per Anders Långsvens låg nog bakom det fina receptet. Här slevar han upp en tallrik av en annan soppa åt Bränd Anna-Greta.

 

Gästerna åt och stämningen var på topp.

     

Här hemma var Matte och höll ordning och förberedde mat och bak. Hon lyfte upp mig och då trodde jag hon skulle lyfta in mig till Rosie, då blev jag tvär-rädd och fick ett hysteriskt anfall. Så jag både satte klorna i Mattes arm och bet henne. Jag ville inte gå in till Rosie, jag har ju inget att erbjuda. Jag är ju kastrerad och har föga att roa kvinnfôlk med. Förresten så är Rosie kastrerad hon också. Men Matte ville att vi skulle samsas och ha sällskap av varandra. Matte vart helt enkelt förbaskad på mig och gav mig ett åkföre så jag förstod att mitt beteende inte passar. Jag skämdes verkligen.

I Boda under måltiden blev det lite underhållning av Ulla Iversen. Hon har jobbat många år av sin blomstringstid som hovmästarinna på "Hasselbacken" i Stockholm och "Brända Tomten". Hon berättade flera roliga episoder, hur hon bland annat förvisade fyllkajor på ett rumsrent sätt, med så att säga en viss etikett. Vissa slängde hon ut som hade tagit med sig egen sprit in på restaurangen bl.a Arne Thorén. USA:s utrikeskorrespondent från förr. Han var så full så han föll ihop på golvet när Ulla Iversen hängde hans väska över axeln.

 

Gänget i köket plockade undan och diskade. Husse åkte sedan upp till kyrkan och spelade piano och orgel till Qigong med musik. Lâggar Marianne leder Qigongen. Trots att det var så svinkallt kom det en hel del folk. Bl.a från Silverberg, Åland, Dalbyn, Lenåsen, Budbyn osv.

Vid 18.30 var detta slut och Husse började färden hemåt till oss. Matte hade bakat limpor och gjort Jansons Frestelser. Det luktade väldigt gott om Mattes bak.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards