Alla inlägg den 12 oktober 2010

Av Walters Edénius - 12 oktober 2010 19:37

Tisdagen har varit ganska lik tisdagarna i allmänhet. Men det har varit kallt idag och blåsigt. Visserligen har solen gjort sina tappra försök till att bestråla varelserna på vår karta, men utan nämnvärda resultat. Grannarna i Bûdgården åkte iväg till sina pass tidigt i gryningen. Husse och Matte gjorde sig i ordning för sina arbeten. Matte skulle få en tuff dag på kyrkogården eftersom Husse inte kunde komma hem förrän vid 17-tiden och hämta upp henne. Matte har gjort vinter för minneslundens fontän och risat över den med granriskvistar. Hennes arbetsledare plus två personer från kyrkogårds-kontoret gästade henne. De skulle mäta upp gravarna för att framöver digitalisera en ny gravkarta. Matte räfsade för övrigt löv hela dagen. Hennes armar var ganska möra när det blev kväller. Bingsjölaget hade visst fällt en kalv. Matte såg från kyrkogården när hon jobbade, att det hängde ett mindre djur i deras slaktlada. På kyrkogården kommer det varje dag en stor och grann räv och hälsar på. Den är så där lagom spak och lite nyfiken. Hemma hos mig har vi också en räv. Idag var han här och tog det andra äpplet som Matte lagt ut som höstdekoration. Jag trodde att rävar var köttätare men den här har tydligen övergått till den vegetativa kosten.

Husse åkte mot Boda och på Hållberget såg han två bakanta som satt i sina älgtorn, Wenngrens Lars och Jöns Göran. Han ville inte signalera åt dom i fall det var något på gång. Husse fortsatte till Boda Prästgård och jobbet. Fastighets-teknikern med sin biologiska pryoelev var där och satte upp en ledstång mellan våningarna. Diakonitanterna vill gärna åka ledstång på måndagarna när de har möte. Idag var det även barntimmar med Lottie. Små barn och mammor. Husse spelade och sjöng tillsammans med dom en massa barnvisor. En del av barnen kallar Husse för pappa, det verkar ju misstänkt? Sedan var det förflyttning till Backåkern och ny musikstund och andakt. Idag var det Ewa Hall som ansvarade. Gullås Ivar brukar alltid komma och ta en svängom med sin rullator när Husse spelar, men inte idag, han kanske inte var så pigg, eller så var han på älgjakt. Maj från Altsarbyn var där i stället. Hon skriver alltid en lång lista med olika schlagers och annan musik till Husse som hon vill att han skall spela. Då får Husse verkligen visa vad han går för. I dag spelade han som avslutning "Konvaljens Avsked" och "Höstvisa". Därefter hemåt. I Lidbergsbacken, det värsta ställen att möta bilar på, kom det ett helt lämmeltåg med bilar och släpvagnar, det var Lenåsjägarna som kom med tre älgar. Sedan var Husse snart i Bingsjö för att hämta Matte och sedan posten. Väl hemma hos mig var det att göra varmt i huset. Jag var ute när dom kom och jag gick och tog emot dem. "Vad kall du är i pälsen" sa Matte. "Vad skönt att hon kände det" tänkte jag "så att hon inte trodde att jag befunnit mig inomhus och latat mig hela dagen". Jag gick en sväng bakom garaget och snabbt som ögat fick jag tag på en liten skogsmus för inmundigande. Som vanligt lämnade jag gallblåsan till allmänhetens påseende. Husse och Matte gick in och åt också (dom på sitt sätt). Matte gick sen ut och plockade ner vinterfrukten. Våra tvenne äppelträd har burit rikligt med frukt i år. Husse åkte ner och ställde bilen vid Gengasvägen. Han hade med sig skyffel och spade för att fylla igen dom största groparna som bilen struttar i varje gång de åker. Hoppas att det håller sig så här ett tag. Under tiden gick jag in och lade mig på Husses och Mattes säng bland kuddarna. Härligt! Härligt!

      

Jag hörde Husse komma hem och tyckte mig märka att han gick ner till Bûdgården för att prata en stund med Bûd Far och Bosse. De skulle efter dagens kyliga tillvaro unna sig en stund i bastun för upptining. Väl unt!

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards