Alla inlägg den 26 november 2009

Av Walters Edénius - 26 november 2009 17:41

Här är det full fart på Matte som ställer i ordning för Advent. Det blir även en släng av julpynt både högt och lågt. Jag har redan sett ut några julgranskulor som hänger i en vas med tallris, där skall de inte behöva hänga så länge till. Husse håller också på med sin planering. Han har tagit fram sina julslipsar. En del av dom har en irriterande speldosa insydda i tyget som spelar "Bjällerklang". Det piper som en halvdöd råtta. Och så blinkar det en röd lampa. Har jag tur så har slipsens batteri laddat ur under tiden de hängt på vinden.

Idag har det blåst hela dagen. Jag har hållt mig inomhus medans gårdsfolket var borta. De var visst till Falun. Där handlade de min specialmat med smak av kallkon. De var in med Husse till lasarettet för en behandling av nacken och utanför så träffade de ett par Svärdsjöbor som numera bor i Falun, hans duva har anknytning till Dådran där de tydligen byggt en stuga någonstans vid Hästhagen. På samma plats hejade de även på en sjukhusuniformerad kôlla från Bingsjö. Hon bor inte kvar där numera. Henns far var en storspelman på sin tid. Husse och Matte var också till Dådrans kapell och ordnade med julgranen och ställde ut stakarna i kyrkfönstren. På hemvägen åkte de till Bingsjö och tittade på den nya trappan som Neos husse håller på och gör. En trappa mellan nya och gamla kyrkogården. Denna husse är en riktig tusenkonstnär. Vi är kollegor för vi jagar mus båda två. Han jagar mest datamusen då han är firmans problemlösare i datafrågor. I dag har Husse och Matte ätit julgröt och skinksmörgås och jag skall ut strax och leta efter bepälsade färskvaror.

I går kväll var de i Boda kyrka och hade körövning. Det var ett 30-tal sångglada personer som sjöng bl.a något som hette Otto Olssons Advent. Det lär vara något vidunderligt eftersom dom pratade om det hemma. De hade visst valt en Lucia ur kören också. Det stod ganska lika i röstningen mellan en Kärvsåskôlla och en Jälbikôlla men den senare vann med en röst. Hon lär ha en karl därhemma som talar på Bingsjömål. Husse kom hem med en packe ålderdomshemsnoter som han skaffat på ett antikvariat i Falun. Han lär väl sitta i  kväll och träna in dessa så jag och Matte  inte får någon ro för våra känsliga öron. Nu hör jag möss som gnager på frigoliten i golvet. Snickarna sa att möss inte angriper frigolit, men då känner dom inte Bûdmössen. De är hysteriskt hungriga. Jag hör av mig hur det går på jaktstigen.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards