Direktlänk till inlägg 18 mars 2012

Blåbergsåsen och England

Av Walters Edénius - 18 mars 2012 16:39

Igår kväll hade Husse och Matte trevligt, då det kom gäster från Bûdgården. Jag gick ut på en gång! Men sedan så tyckte jag det blev så småkyligt ute så jag gick in igen. Bûd Fars kompis Arne, som även var med, är en riktig kattvän. Det märkte jag på tonen och motoriken när han försökte vidröra min lekamen. Jag gick sedan och lade mig på musmattan! Jag fick ingen mus när jag var ute nyss och jagade, så då tog jag musmattan i besittning.

  

Dom andra satt och pratade och smuttade på bubbelvatten, Husse föredrog gurkvatten. Också ett sätt!

  

Det hade hänt en hemsk olycka nere i Bingsjö på fredagskvällen. En person från Danmark hade förolyckats på en fyrhjuling. Så hemskt och tråkigt.

Idag så klädde Husse och Matte sig i vindtäta kläder och bar ut matsäckskorgen och annat i bilen. Det skulle bli den årliga skotergudstjänsten uppe på Blåbergsåsen. Dom skulle samlas hos Goliats i Finnbacka för att sedan få lift vidare. Gösta och Yvonne från Bôrn kom med skotern på bilsläpet. Det är ju så lite snö, så det går inte att köra annat än på de ihoppackade lederna.

  

Husse och Matte fick åka med på Goliats släde och de hade elorgeln och stativet mellan sig. Brodde med familj samt Sigvard och Olle åkte före på leden upp.

Väl framme började Goliats och Olle tända maschaller och grillarna.

    

Bosse hade skaffat en häftig skoter, den såg ut att ta sig fram i den mest extrema terrängen.

  

Folk började samla ihop sig för att lyssna till ett Guds ord av Lennart.

            

Husse hade med sig sin batteridrivna elorgel för att ha som hjälp att leda psalmsången med. Som vanligt gjorde Husse bort sig på något sätt. "Härlig är jorden" skulle sjungas av alla och Husse sjöng fel och sjöng psalmen på bodamål och folk tittade och funderade vad det var för fel. Men han rentvådde sig efter fadäsen med en förklaring. Skönt att jag låg hemma och slapp höra eländet.

 

Mases Pål skänkte Sigvard en snygg keps, som han visar upp.

  

Husse och Matte fick skjuts åter till Finnbacka där bilen stod och väntade för hemfärd till mig.

Husse duschade och riggade om kläder för att åka till Boda Prästgård för att spela på en temakväll om Rättviks vänort i England. Matte och jag skulle vara hemma och göra iordning matlådor inför veckan. Bûdgårds Far och Arne hade redan åkt till Hufvudstaden.

I Boda prästgård var det mycket folk, ett trettiotal. Lennart ansvarade för gudstjänsten och Monica visade bilder från vänorten i England där det var så unkna och mögliga kyrkor så flera av de svenska resenärerna inte kunde gå in i dem.

    

Efter andakten visade alltså Monica bilder och berättade, sedan var det kaffe och brödförsäljning. Bränd Anna-Greta från Ovanmyra och Ann Sjöberg från Vikarbyn kompletterade med fakta liksom en okänd kvartett som satt på första bänken. Under tiden spelade Husse "softmusic" som på ett gammaldags fik.

Klockan hade blivit ca 19.40 och Husse låste reservutgången och for hem liksom de övriga i Prästgården. Nej, några medlemmar ur Marthagruppen: Lisbeth, Giftings Ruth, Gesar Marianne och Hall Ewa var kvar och diskade.

 
 
sockersnuttan

sockersnuttan

18 mars 2012 19:32

Hoppas musmattan var varm Svante

http://sockersnuttans blogg

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Walters Edénius - 21 november 2017 10:45

Idag var det på förmiddagen en tematräff i Bingsjö bystuga. Slipsar var temat och folk hade tagit med sig en och annan från gömmorna. Matte hade riggat upp en klädställning så det gick bra att förevisa kreationerna. Husse har samlat slipsar i många å...

Av Walters Edénius - 8 oktober 2017 18:00

Söndagkvällen innan ordinarie älgvecka, hölls en traditionell älgmålsbön i Bingsjö kyrka. Den har firats alla år sedan starten under 90-talet med prästen Fredriksson i ledningen, nu är det hans efterträdare Rudman, som håller i Finnmarkstrådarna. På ...

Av Walters Edénius - 22 augusti 2017 15:45

Här hemma i närheten av tomten bor huggormen Botvid. Den kommer åter varje år och blir längre och fetare för varje 12-årsperiod. Han har dessutom sin kvinna som han ormar sig runt. De trivs bäst vid Olanders Lissrutan. Där härjar dom fritt och på eft...

Av Walters Edénius - 3 juni 2017 20:46

   Idag åkte Husse och Matte iväg alldeles på morgonen. Men innan dess var Matte ner till Bûdgården, för Bûd Far skulle ha hjälp med sin termostat. Jag fattade inte det, men han hade kanske feber. Bonden kom nerifrån Hilmas för han hade givit djuren ...

Av Walters Edénius - 25 maj 2017 07:30

Tidigt på Kristi Himmelfärds dags morgon åkte Husse och Matte till Skoglundsgården i Enviken (Björkboda by). Där skulle det traditionsenligt firas en gökotta med efterföljande gudstjänst i samlingssalen. Bosse var redan där och såg till att allt var ...

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards