Alla inlägg den 24 december 2011

Av Walters Edénius - 24 december 2011 21:45

Nemos Matte och Morbror kom och firade jul den 23:e hos oss i Bûdär. Eftersom det är ett kuskande genom alla relationsskiftningar så verkar den dagen passa bäst. Matte hade ställt iordning ett julbord av Guds nåde.

      

Hon jobbade med att få Husses skjorta slät in i det sista. Hon ser alltid så lycklig ut i blicken när hon får ta fram strykjärnet och ta sig an Husses skjortor.

  

Jag satt ute på altanen och väntade in främmandet. Jag ville kolla om de hade med sig det hemska odjuret som Annica åkt till Degerfors och skaffat.

   

I dylika situationer tyr jag mig till tomten på altanen. Han ger mig en kraft och medkänsla, han håller alltid med mig och tröstar mig när det kommer svarta stora djur som ska vara inne i mitt hus och fara runt. Då sätter jag mig på tomtens säck och har ett förtroget resonemang med honom.

  

När julgästerna kom in gick jag ut. Jag måste ju unna min Matte att träffa sina barn, så jag gick ut till traktorn och kollade en stund, sedan smög jag in genom min egen lucka och höll mig på avstånd i köket. Turligt nog hade de satt upp ett kravallstaket så besten inte kunde nå mig.

När gäster åkte upp till oss satt Nigårds Andôs på ryggsäcken och väntade på att få en julhare nere vid vägen. Han satt och provsiktade med hagelsprutan ibland för att göra sig beredd. Men ack, han fick vara utan harstek denna jul.

Det blev en trevlig kväll där inne i rummet hörde jag, jag smög mig vidare in och lade mig på Mattes säng och njöt av värmen från öppna spisen. Dom i rummet, åt och åt, rapade, gick på toa, åt och rapade och så toa igen. Kan det vara ett nöje att bara äta när man ändå ska ut med allt igen? Men även jag måste ju inmundiga näring för att se lagom trind ut på vissa ställen. Ricard höll på och larvade sig med den där hunden. Jag blir lite svartsjuk när han kommer och inte tar sig an mig. Det var ju ändå han som såg till att jag fick inhysas inom familjens väggar.

  

Lite senare satte dom igång med att spela något frågespel som Matte fick i julklapp. Sedan var det dags för gästerna att åka hem till Kärvsåsen och krypa ner med John Blund, så gjorde även vi.

Tidigt på julaftonens morgon åkte Husse och Matte iväg till Boda Kyrka. Men de mellanlandade i Bingsjö för att sanda. Det var väldigt halt, det gick knappt att ta sig fram. Päkkos Margit lyckades ta sig till graven för att tända ljus. Matte körde sandspridaren i full karriär. Sedan till Boda kyrka där Husse skulle spela på en julbön och "Fader Lennart" med sin assistent Anna-Greta skulle ledsaga framtidens människor i konsten att förfärdiga en julkrubba, där individer och andra åsnor placeras rätt. Husse spelade efter bästa förmåga till psalmerna. Nemos Matte var med och sjöng några julsånger. Jag tror hon sjöng "Nu är det jul är i vårt hus..." eller "Sjömansjul på Hawaii" nej jag kan ha fel! Ä va mitje oknitt ti tjörtjon dôssn dâjôn. Förlåt, när jag tänker på min kära hemförsamling Boda, så blir det alltid bodamål jag kommer in på. Det var folk från Frääsgården i Osmundberg, massören med pojkar, en engelsk familj, kakelugnsmakaren med familj och många fler. Matte var till Dådrans kyrkogård och kyrka under tiden och sandade och kollade värmen. Det var minst sagt glashalt även där.

Sedan var det dags att bege sig till gamla posten och äta julbord hos Mattes Mor, Ann-Lis. Hon hade som vanligt ett imponerande bord med allt och lite till. Hennes gran var också väldigt fin, den var stulen på Moffaras!

  

Nemos anhöriga var också där. Tänk att den där raggiga lufsen alltid ska vara med där det händer något roligt. Dom jollar och har sig med djuret precis som om det bara fanns han som har fyra ben.

 

Annica och Ricard skojade med varandra vid julbordet för att liva upp stämning ännu mer. Det åts skinka, köttbullar, ägghalvor, revbensspjäll, pastejer, krikon, brunkål, tuttul, sill, pärur, rödbetssallad osv. Inget torrfoder alltså. Skönt egentligen att jag inte var med, när hon inte kan göra något som passar en katt.

     

Så småningom blev det slut på denna seans och Ann-Lis åkte med Husse och Matte till Budmases i Dalstuga för att fira jul med sin andra dotter och hennes familj.  Husse och Matte åkte hem till mig och vi umgicks stilla och lugnt vid öppna spisen, utan TV:n, bara sköönt. Husse och Matte gick i säng redan kl. 19.00 efter som de skulle upp kl. 02.00 och åka på jolottor i Bingsjö och Dådran.

Som sagt, det förbaskade uret ringde kl. 02.00 och den hemskt tidiga morgonruljansen satte fart. Sockenkläderna skulle anpassas till kropparnas egenheter och sedan knäppas eller snöras. Nu var det dags att kolla av stugan och åka. Innifrån stora rummet syntes tuppen i hönshuset. Hönshuset hade tänts och tuppen Trix såg Husse och Matte i sin tur och Trix stod på vageln och gol åt dem igenkännande.

Det var en otroligt halkig tur ner till Bingsjö och väldigt blåsigt. Det var mörkt överallt förutom elljusstakarna.

Matte satte igång med att tända alla levande ljus i kandelabrar, kronor och fönsterstakar. Knutes Astrid kom först, sedan Ljunggrens. Mats och Ingegerd skulle tjänstgöra som kyrkvärdar denna gång. I år var det mindre folk än vanligt. Stur Ollôs-folket, Nygårds Britta, Kåks Birger och frun, Bjursås begravningsbyrå, Snälles Elsi med dotter, Jones Olle och Ewa, Jones Ulla och Kjell, Danielsson, Goliats med dottern Weronica och en hel del okända.

I Dådran var det Peres Gunhild med dotter och måg, Georg Mattsson, folk från Blecket, skogvaktare Green och grannfrun med flera. Husse ledde kören och han gjorde bort sig. Han sjöng högt och ljudligt tillsammans med kören i hymnen "Vi vaktade fåren". Kören sjöng rätt vers och Husse en annan. Han fick vassa blickar från kördamerna. Verserna kom i oordning tack vare Husses maleur. Jones Monica från Backa skrattade gott åt eländet.

Efter denna högtidliga otta med Rudman vid julevangeliet samlade alla ihop sig och önskade God fortsättning och Jul förstås. Matte städade upp och maschallställen togs in. Tysk Birgitta och pojken hade arrangerat julottekaffe i bystugan för dem som hade möjlighet. Husse och Matte ville hem eftersom de varit igång så pass länge. Nu snart är glada julen slut, slut, slut .... Mellandagsreorna har börjat, semlorna står färdiga i bagerierna och dagarna börjar bli längre.

 

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards