Alla inlägg den 16 juli 2011

Av Walters Edénius - 16 juli 2011 20:10

 

I två hela dagar har både Husse och Matte varit hemma! Kan ni tänka er? Jag trodde att de var uppköpta av sitt jobb och aldrig skulle vara hemma mer. Matte har förklarat för mig, att ibland blir det så här rörigt. Man måste hjälpa varandra på en arbetsplats så att alla får semester när det är mitt i sommaren. Jag har då aldrig sett henne hemma mitt i sommaren, så det gäller nog inte riktigt alla. Hur som helst, var de som sagt båda två hemma två hela dagar. Några sms och telefonsamtal som gällde jobbet var det ju förståss men de åkte inte iväg på något uppdrag. De hann till och med att sköta om min päls lite extra, flera gånger hann jag få stopp på dom innanför ytterdörren där kardan ligger på hatthyllan.

Första hemmadagen var det finväder så Matte drog ut i trädgården för att ansa och skörda. Överblommade lupiner...klipp klipp och så låg de i skottkärran. Jordgubbar och smultron i en skål. Rabarber i en annan bunke och så höll det på i stort sett hela dagen. När kvällen lägrade sig över gården var det riktigt uppstädat och fint. Notstället hade kommit fram bakom allt som blommat över för denna gången.

Husse som hade koll på väderleksrapporten varnade för kraftigt regn under fredagen. Jag gjorde mig beredd för en ordentlig jaktnatt och planerade att tillbringa regniga fredagen på altanen. Matte startade dagen med att rengöra badkar och vattentunnor vid "dröprännor" så att det skulle kunna samlas upp friskt regnvatten under dagen. Hon kom ju på idén att flytta den största tunnan till det största flödet vid stora taket på baksidan av huset, sedan en mindre tunna på dennas tidigare plats. Hm, en större tunna vid altanen och den gick inte under stupröret förrän Husse med bågfilen kapat röret. Gissa hur det lät inne på altanen. Jag som hade planerat en vilodag.

Matte hon är ju lite konstig tycker jag. Hon ska placera krukor och prylar i trädgården som passar ihop i färg! Va! Det kallas visst att använda sitt estetiska sinne! ÅÅhh! så märkvärdigt det kan låta.

I alla fall så var den stora vattentunnan på baksidan blå och då tog hon alla andra blå krukor, en blå hängmatta, två blå/vit randiga solstolar och arrangerade ihop alltihop i en liten blå myshörna på baksidan av huset. Innan hon flyttat och "möblat" och fått till det, så var det spöregn. Vilket vansinne, jag kan inte ens visa hur det blev. Jag får återkomma när vädret har blivit bättre och så är det så att hörnan visst saknar ett bord enligt en säker informationskälla.

Idag lördag var det förrättningarnas dag. Begravning, dop, vigsel. 

Klockan tio var det starttid för begravnnig. En mindre skara föjde en släkting till den sista vilan. Några av släktingarna bidrog med musik bl.a spelades den vackra "Kyrklåten" berättade Matte. Hon tycker så mycket om den. När allt var avslutat på den sorgliga avdelningen gjordes ett lunchavbrott innan den glädjande delen inleddes med barndop.

Gossebarnet Frääs Arvid blev upptagen i kyrkans gemenskap och storasyster hjälpte till att hälla upp dopvattnet.

Släkten iklädda bracktoppor med tillbehör följde med stort intresse händelsen.

Vigsel, en hemlig sådan. Jo då, jag vet att det varit ett tissel och tassel kring detta. En kväll på försommaren var det fyra manliga fötter här och fyra kvinnliga det vet jag säkert. Husse spelade på pianot och de som ägde fötterna diskuterade vad som föll dom i smaken och inte. Idag har jag bara sett fyra fötter och jag tror ganska säkert att det är de kvinnliga.

 

Jag undrarar om männen backat ur eller hur det nu gått till. Kanske dom tröttnat under resans gång och kvinnorna fick hålla tillgodo med varandra. Jag uppfattade att kvinnorna stod varandra väldigt nära då de satt i våran storstuga. Jag får återkomma i ärendet när jag hört hur snacket går på byn. Jag ska ju inte fara med falska uppgifter om en så viktig händelse i deras liv.

Just idag fanns det inte så mycket folk på byn. Det är visst Fiskefest och Vildmarkspub. Jag hoppar över denna tillställning då jag är av den sortens katt att jag absolut inte gillar fisk.  

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards