Alla inlägg den 24 januari 2011

Av Walters Edénius - 24 januari 2011 23:45

"De ä måååndagmorron!" Nu är det ny vecka igen och tiden löper på fort. Matte skjutsade Husse till Boda Prästgård idag på morgonen. Matte skulle ha bilen till Dådran för att skotta snö och sedan åka till Bingsjö för att hjälpa Nittsjö Göran med skyliften. De tappade ur all hydralolja på liften för att på så sätt få stödbenens erektion att avta. Men inte hjälpte det! Skyliften var osedvanligt viril för sin ålder. Nu får helt enkelt någon från Anders´ Traktorservice komma upp och fixa iordning denna maskin, som är avsedd för arbets-förenkling. Göran och Matte höll på med sin hyper-energiska motorik för att få loss benen. Matte lyfte nästa hela maskinen men inget hjälpte. Nej det ville sig inte.

Under tiden var Husse på sitt rum i Boda och för-beredde vårens sånger och påbörjade inspelningen av cd-skivor. På eftermiddagen skulle det vara upptakt för Diakonin och Mangrant. Hall Ewa skulle stå för fikat denna premiärträff, sedan fortsätter det efter en lista. Husse brukar spela lite piano under inledningen och sedan får han smaka fika. Han älskar kaffebröd, det syns ju på honom till och med.

När Matte hade kämpat färdigt på kyrkogården och slungat bort all snö från gångarna kom hon hem till mig med posten och eldade värmekällorna i huset. Det var en riktig surprice för mig att hon kom på en blixt-visit. Det var tur att jag var hemma. Jag har ju kunnat tagit mig en tur ner till Bûdgården för att kolla efter möss och då hade jag missat att träffa min matmor. Vid 17-tiden skulle Husse och Matte till Hjortgården i Vikarbyn på födelsedagskalas. Husses barnbarn Elsa fyller 3 år i dag.

  

Hon bor i det här huset, och på bilden nedan ser du hennes rum.

  

Husses mågstump Micke, höll på att iordningställa middagsmaten, som bestod av rådjurssadel med röd-vinssås och potatisgratin. Han är jätteduktig på mat-lagning och gillar enormt att fixa till mat ur Viltkok-boken eller Fiskkokboken. Han hade själv skjutit djuret som det bjöds på. I Stumsnäs jagade han med en kompis, som skulle prova sin nya tax på rådjur. Hunden drev fram villebrådet till Micke som fällde den med ett skott. Elsas mor, Charlotta, har bakning som stort intresse och hon gillar att göra tårtor av kon-ditorivalörer. Som efterrätt bjöds det på amerikansk cheesecake. Jättegott det också, sa dom.  Elsas farmor med pojkvän var också med på kalaset. Dom bor i Siljansnäs respektive Grytnäs. Elsa tycker mycket om att byta på dockor och mata dom, hon tycker också om allmänt hushållsarbete helt enkelt. Här byter hon på en av sina dockor, som skitit på sig eller gjort ner sig, kanske låter bättre.

      

Dom har en katt i huset dom också. Den är alldeles kritvit och den är döv. Han heter Stig. Han kan lägga sig och vila mitt på byvägen där dom bor. Han hör inte att det kommer bilar, så dom måste väja för honom om dom nu inte tänker köra ihjäl honom förstås. Jag är jätterädd för allt vad bilar heter. Det är tragiskt att han fått ett sådant handikapp. Han måste sitta och äta sin mat på ett fönsterbräde, annars äter Matilda upp maten genast. Matilda är en labrador som trots sin ålder är jätteglad och energisk. Tänk om Husse ändå kunde få lite av Matildas livsentusiasm?

  

Elsa är så snäll och hänsynsfull, hon och Stig kommer väldigt bra överens. Oftast brukar ju barn i 3-års åldern och däromkring vara så efterhängsna på katter, dom tror att katterna älskar att bli jagade och burna. Men så är det för det mesta inte. Jag upplever att barn i sin välvilja är hårdhänta och dom gör illa oss katter, fast-än dom inte menar det. Då kanske man ger ett tjyvnyp tillbaka genom att klösas eller bitas. Då blir det ett himla liv, då får plötsligt katten skulden för allting. Sådant resonemang har jag alltid haft svårt att förstå. Jag brukar för det mesta gå ut om vi får besök av barn, om det inte är för kallt förstås. Då blir jag inte frestad att försvara mig och min kropp. Elsa var så väldigt mjuk och rar mot Stig, han bara låg helt lugnt och njöt av hennes respektfulla och försiktiga karesser.  

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards