Alla inlägg den 2 januari 2011

Av Walters Edénius - 2 januari 2011 23:45

Det är nästan bara söndagar hela tiden när det är jul och nyår. Det är så bra för då får jag ha de mina lite mera hemma hos mig. Det har ju som bekant snöat en hel del och Husse stack ner till kyrkogården och skottade upp gångarna eftersom Matte behövde vila upp sig för att orka med eftermiddagens julspel i kyrkan. Husse åkte som sagt ner och gjorde rent överallt såsom det brukas. Sigvards Lena från Finnbacka kom och tittade till graven och pratade en stund. Paret som bor snett mitt emot Knutes Tage kom och promenerade en sväng över kyrkogården. Päkkos Margit var på väg till gammel-stugan för att sopa bron tills Kerstin med sin oss-kall skulle komma hem. Efter denna upp-putsning kring kyrkan for Husse åter hem och åt. Sedan på med dräkten och iväg tillsammans med Matte ner till kyrkan för att tända alla ljusen och öva med kören, byns skådespelare och musikerna. Affes Matte var Lucia i detta julspel för tredje året. Bröderna Ljunggren var stjärngossar iförda strutar och Rättviksdräkter. Det kom jättemycket folk från alla håll och kanter. Ett par från Borlänge som hade läst om detta i tidningen liksom det varje år återkommande paret från Gävle, som tycker vår kyrka är så fin. Husse tror att de kommer för hans skull, tänk hur man kan inbilla sig! Prästen hade klätt sig i Bingsjös gamla svarta kappa, den som prästerna hade förr i världen på Åkerlunds tid m.fl Det såg riktigt genuint ut. Inte så tillkrånglat.

  

Här nedan kan ni se de vise männen med kung Herodes bakom sig. Det är Wikströms Lena, Lovéns Stina, Snälles Annika och kungen agerades av Jones Ulla. Linda hade rollen som Jesu moder, Maria.

  

Spelmännen var från Bôrn och Gässbin samt Falun; Krass Stina, Snis Maria, Lars Ljunggren och Karl-Axel Danielsson. Dom övar här i sakristian.

  

När dom spelade upp var det så medryckande i Trettondedagsmarschen efter Hjort Anders att folket klappade i händerna.

  

Det var flera skådespelarinnor i julspelet. Här står Affes Matte som är lucia. Lottie var Josef, Maria och Ullis var herdar. Jag känner mig lite stolt över att jag kunde låna ut min lilla säng åt Jesusbarnet.

  

Det blev stora applåder för detta julspel. Barbro i kören, som föresten fyller 80 år på tisdag, tycker att detta skall vara tradition i Bingsjö kyrka.

När detta var slut tågade många upp till Päkkos Svea för att fika och äta stomp, släppa och tuttul. Det blev fullt med folk nere i storstugan och det satt även folk uppe på vinden. Stämningen var på topp. Husse och Matte åkte sedan hem till mig och eldade. Matte lade sig på en gång efter denna pärs. Jag är rädd för att hon drabbats av svininfluensa eftersom hon grymtar som Husse på nätterna. Hon skulle egentligen ha legat hela dagen, men var får man en vikarie till hennes jobb?

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards