Alla inlägg den 18 april 2014

Av Walters Edénius - 18 april 2014 19:26

Nu verkar mitt liv hänga på en skör tråd trots att jag bara gjorde allt för att ge de mina en påskpresent! I natt när jag var ute, eller rättare sagt kl. 04.00 på morgonen kloade jag fast en liten skogsmus, som jag bar in för att ge till min snälla Husse. Jag släppte den vid hans sänggavel. Jag tänkte att han själv skulle få ta kål på den, så jag släppte den levande inne i sovrummet. Husse sov i djup dvala men Matte for upp, beväpnad med skyffel och sopborste, fast in i fel rum, medan jag satt i sovrummet och såg att musen in sprang under en kista. Jag gick ut igen efter fullbordad uppgift och knep ännu en gnagare, denna gång en åkersork av modell kraftigare, typ XL. Jag släppte den inne i stora rummet. Även där var Matte först och fick se sorken kuta in under pianot. Nu hände mycket. Barrikader byggdes, kravallstaket och fördämningar monterades allt för att de stackars gnagarna inte skulle kunna klara sig utan fångas.

Fällor, med 86 procentigt chokladbete, placerades ut strategiskt.

Husse och Matte lyckades somna om tills klockan ringde 06.30 Men någon fångst hade det inte blivit.

Husse och Matte skulle till Boda kyrka och jobba. Långfredagsgudstjänst och körsång. Kyrkokören Bellatrix gjorde storslaget framträdande. Dels med några gospels men framförallt en kantat som bara passar på Långfredagen. Tomas Jansson var tack och lov tjänstgörnade präst vid det tillfället, eftersom han är en duktig försångare.

Sedan var det födelsedagskalas hos Mattes dotter och Mattes ex.

Husse, Matte och Ann-Lis åkte alltså till Kärvsåsen för att gratulera de två festföremålen och samtidigt bli bjudna på lunch. Där var också Gricksbo Patriks föräldrar.

             

Många presenter öppnades och hunden Nemo gillade att bli dekorerad med paketsnören. När det är som trevligast är det oftast dags att bryta. Så det var hög tid att bege sig åter till kyrkan och plocka ihop det som skulle med till prästgården.

Ann-Lis hoppade ur bilen vid gamla posten och Husse med duva for vägen österut.

I Bingsjö bystuga var det vernissage. Tänk att den lilla Finnmarksbyn har två konstnärer som ställer ut sina alster! Närmare hundra-talet besökande kom och tittade samt kanske gjorde några investeringar av de framtida berömdheterna. Linda är blyertstecknare och åskådliggör bl.a stilleben. Lena målar akvarell. Abstrakta och konkreta motiv. Färgsättningar eller föremål.

   

Lena hade målat en tupp som påminde om Vidar här hemma. Den bilden skulle hänga bra här hemma. Den hänger på väggen bakom Linda.

 

Vidar och Svarta Sara instämde.

Här hemma har det varit full fart nere i Bûdgården. Det har eldats ris och hönsen sjöng vårsånger från hönsgården.        

Vilket idogt arbete! Det är inga latmaskar i den gården minsann!

Jag fick syn på en ekorre, som kom hit och käkade under fågelautomaten. Jag lurade lite på den. Men både Husse och tuppen Vidar kom och körde bort mig.

   

Det är lite svårt att se ekorren men kika lita noggrannare!

När Husse och Matte kom hem och skulle vittja råttfällorna så var inte ens betet rört. Men en stor blodfläck under kistan? Mystiskt?

Utredning pågår, men jag säger inget.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards