Alla inlägg den 18 juli 2013

Av Walters Edénius - 18 juli 2013 23:45

Matte åkte ner och jobbade på kyrkogården, det måste krattas och pyntas samt kollas av i största allmänhet. Torken i kyrkkällaren måste tömmas så inte apparaten går varm.

Här hemma höll Husse på och förberedde maten. Den skulle vara klar tills Matte kom hem och sedan gjorde han iordning kaffekorgen till eftermiddagens bravader i Finnbacka.

Det var mycket trafik upp och ner på Bûdvägen under förmiddagen, kända och okända fordon. Nere i Bûdgården höll Kjell och Anna-Karin på och vinka av Bosse och Therese samt Conny med familj.

Hos oss kom plötsligt två bilar upp på gården. Det var Nygårds Anders i den ena och Pellas Arne med sonen Jim och sonsonen. De hade varit på Rockaskogen för att ordna med älgpass och så ville dom se hur vi bodde. Pellas Arne går ganska friskt och rörligt nu sedan han opererade höften, tidigare gick han som en skogstraktor. Dom ville se hönsen och kollade i största allmänhet.

 

Under tiden kom Matte hem. Nygårds Anders skulle hänga med Kjelle och Matte till Finnbacka för att provskjuta lite.

Kl. 14.00 kom Kjelle upp till oss och Husse och Matte hoppade in i bilen och det bar av till Thorsvägen där Anders var beredd på en åktur till grannbyn. Vid skjutbanan stod Olle Lindgren beredd att vara kontrollant så att de eventuellt godkända serierna blev riktigt intygade. Husse hade kaffekorgen med sig och den får alltid alla att bli på gott humör.

  

Efter diverse velanden om vem som skulle börja, satte Matte igång och rev av första serien som blev femetta, femetta, femma och femma. Vilken rivstart, av ett fruntimmer dessutom! Det gick bra för alla och så småningom hade alla gjort klart för att få gå ut ensamma i skogen. Så blev det kaffepaus och allmänna resonemang om folk och fä.

       

Det blev några extra smällande serier innan alla var ömma i axlarna. De åkte hemåt och nere vid vägkorsningen vid Kringlen var det spår av en bil som hamnat i det blöta diket. Det stod visst något om detta i tidningen.

På kvällen blev tuppen Vidar och jag lite osams. Egentligen gjorde jag ingenting, jag bara satt under hässjan och tittade på hönsen när dom stampade ner marken på min gård. Vidar började gala helt oresonligt på mig, jag gav honom vassa blickar och Vidar vände på sporrarna och gick in till quinnsen.

   

Senare på kvällen kom Bûd Sonja upp till sin stuga och hon hade som vanligt en massa släktforskning på gång och nu var det Kjelles tur att få sina anor förevisade. Kanske Kjelle och Matte är släkt, vad vet man. Gräver man tillräckligt djupt så tillhör väl alla Rensläktet?

Matte och Husse satt och tittade på denna förbaskade Ernst på TV:n! Matte avgudar den karln. Nu har Ernst  bestämt att en soffa kan stå mitt i ett rum och inte längs en vägg. Så nu har Matte möblerat om på altanen och soffan står mitt på golvet och bakom den får Husse sitta och spela elpiano, om han vill. Jag gick runt och kollade och uttryckte min avsky för omändringar. På så sätt är Husse och jag som tvillingar. Han vill heller inte att det skall ändras på det som är bra. Han hatar ordet omorganisation, som är så populärt av nyanställda småchefer och som förstör hälsan för så många. Men får de styrande inte debet och kredit att gå ihop så omorganiserar man och förstör arbetsglädjen och till slut blir inget vettigt gjort. Så "går man i väggen" som det heter.

Men när jag såg att min dyna fanns på samma plats och att den var nydammsugen, då förlät jag Mattes omorganisation, men Ernst vill jag ha på avstånd.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards