Alla inlägg den 2 juni 2013

Av Walters Edénius - 2 juni 2013 23:30

Igår sken solen högt på himlen. Nere i Bûdgården var det full fart med att pynta och klippa. Kjell och Anna-Karin var upp och fikade lite på fredagskvällen, innan de fortsatte med allt som väntade. Det är alltid roligt när dom kommer, jag gillar Anna-Karin lite mer för hon verkar vara väldigt förtjust i mig. Kjelle är bra han också men jag tror att han gillar hundar mer och där delar sig våra åsikter.

Idag på förmiddagen åkte Husse och Matte ner till kyrkan för att ställa i ordning inför begravningen av Kvâråkers Märta. Hon kommer egentligen från Bôrn, kan hon vara en Saraskôlla tro? Je minns int så noga, je ä ju son pass mitje inger.

Kvâråkers Märta har i många år varit engagerad i Bingsjö frikyrkoförsamling och på senare tid i Envikens Missionsförsamling. Det kom flera representanter med därifrån också. Märta fick en väldigt högtidlig och vacker begravning i vår lilla vackra kyrka.

 

Prästen Lennart från Hosjö sitter här och förbereder det sista av griftetalet innan begravning skall begynna. Husse spelade gamla läsarsånger som samlingsmusik. Malte och Marie från begravningsbyrån i Bjurs sjöng en vacker läsarsång.

 

Märtas dotter sa efteråt att det var en vacker begravning med stor närvaro.

Minnesstunden hölls i Bystugan och det var många bybor som representerade trakten t.ex Nylander Leif och Gunnel, Nylander Åke, som också höll ett rörande tacktal, Bo Leopold och Britta, Kåks Birger med fru och dotter, Aborr Greta, Hansollas Bengt och Madde. Medlemmar ur Missionsförsamlingen med Sjuksyster Maj-Britt i spetsen sjöng en aftonpsalm när de stod runt kistan. Vilken stilig gest från medlemmarna!

Husse tänkte "jag undrar om medlemmarna i Rocka Jaktlag gör likadant när jag ligger där?".

Matte bar ut blommorna till graven och Husse åkte snabbt till affären innan den stängdes. Per var redan på hugget att plocka ihop för dagen. Plötsligt kom också två motorcykelister som talade Hälsingemål in och handlade. Husse trodde att det var två 400-kubikare dom körde. Han brukar köra med det, eftersom det är det enda han känner till på området.

Här hemma höll Bûdfôljte på och jobba med ved och tvätt. Hönsen gick runt här och krafsade i hallonhäcken.

På kvällen kom Nemo med Matte, fjås och Kusjerkes Far upp och umgicks. Dom skulle kolla kartor över rutten till Lillsvôd.

Matte hade rört ihop en god paj med grönsaker.

 

Den förbaskade hunden gör rusningar mot mig. Han fattar inte att detta är min tomt. Jag skulle ju kunna ge honom en lucka på nosen men då kommer ju jag att få f-n för det, så jag smet in under torpargrundet. Kusjerkers Far överlistade mig att komma ut. Jag lade mig  i gruset och höll besten under uppsikt. Titta hur Nemo står och sträcker på sig, precis som om det var han som bodde här?

 

Efter ett tag blev det lite kallt ute så dom gick in och satte sig på altanen. Då satte Matte igång med att demostrera cittran och spelade tillsammans med Husse en Nylandspolska "Oppifrå".

Husse skulle göra sig till för Nemo genom att att ta ett långt tunnbröd i munnen och krypande mata honom på så vis, alltså en oral överlämning. Nemo blev så generad, han skämdes över Husses beteende, eller så var det Husses dåliga andedräkt.

Jag vet inte, jag tittade bort.

Idag åkte Husse till Gulleråsens Missionshus för att spela på en ekumenisk gudstjänst därstädes. Husbandet spelade till psalmerna. Röjås Gun, Röjås Elsa, Gunnar och Uno Jonsson spelade liksom Husse.

Rolands Jonssons kôlla i Gulleråsen sjöng två solosånger.

 

Gunnars fru Berit, höll en jättefin och engagerande predikan. Hon kan det där med att få folk att lyssna och få sammanhang av budskapet. Det var nog ingen som tänkte på ved eller ogräs denna gång.

 

Mycket folk var det också bl.a Knapp Barbro, Ulla Iversen, Roland och Lisbet, Långsvôds Mor, Margareta Danielsson, Kusjerkes Gunnars Ewa m.fl Ewa hade nog närmast till Missionshuset. Roland Jonsson ansvarar alltid för kyrkkaffet i lilla salen. Uno lät ett

gammalt foto från 30-talet gå runt för påseende. Det var ett Luciafirande i Gulleråsens Missionshus. Lucian var Tjäder Svens Signe.

"Hon kommer ut för ängarna i Sjugare by" fast det är ju inte en Leksandby, utan Gulleråsen.

 

Sedan var det dags för Husse att åka hem och äta.

Hos Tina Jansson på Lenåsen hade barnen en loppis i vôsklä. Husse stannade och köpte en skyddshjälm och en bunt med gamla vykort. Ibland dessa vykort låg detta foto taget av Märta Berg i Rättvik. Är det någon som känner igen barnen på fotot?

 

Matte hade knäskurat plankgolvet i köket och lagt på rena mattor. Golvet blev nästan vitt. Jag lade mig på de rena mattorna och njöt. Jag älskar när det är rent. Det finns ingen unken lukt från den danska katten på de nya mattorna. Livet är värt att leva!

Kjelle och Anna-Karin kom upp och sade hej för denna gång. Dom skulle bege sig till Madrid och vara barnvakt några dagar nästa vecka. Men de kommer upp till Midsommar.


Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards