Alla inlägg den 29 mars 2013

Av Walters Edénius - 29 mars 2013 21:30

Härlig dag ute, fastän det är Långfredag och allt. Husse och Matte höll på här hemma och donade lite, det är mycket som kommer fram när snön börjar smälta mot husväggen. Jag var också ute och kollade lite på domherrarna. Nere i Budgården var det full fart. Kjelle med familj jobbade för fullt, det skulle bli Påsklunch i morgon. Husse och Matte var ditbjudna tillsammans med Putte och Lotta, Joanna och Tobias nere från byn.

Husses mellandotter skulle åka till Vikarbyn från Nacka för att hälsa på sin syster. Husse och Matte åkte ner till Rättvik och mötte upp. De passade på att äta lunch på den nya Thai restaurangen på Torget. Det var premiär för Husse och Matte att äta där. Väldigt olikt svensk husmanskost. Mycket friterat, räkor, kyckling, bambuskott, starka kryddor, ris. Den som ville kunde få prova att skyffla in med pinnar. Prova själv, så får du se hur lätt det är!

   

Malte gillade att dricka festis. Han och pappan skulle vidare upp till Idre till farföräldrarna och åka skoter. De hade även sin katt med sig. Jag har då aldrig skådat något liknande i kattväg, den hade ingen päls. Matte sa att det kändes som att smeka en persika. Jag nästan skämdes att man ska behöva gå naken ute på samhället, den hade inte ens en tofs där det skulle vara en tofs? Nu skall väl inte jag spekulera i olika kattsläktingar ve och väl eftersom jag är lite av en enstöring och trivs förvisso med det. Men jag känner ingen kärlek till en sådan ras, men man skall kanske inte döma hur utsidan är, så som ni människor gör. Eller döma katten efter håren!

 

Sedan vinkade Malte med sin far och gav sig av vidare norrut medan Maltes mamma stannade här i trakten till Annandagen.

 

Vilket häftigt skydd dom hade på dragkroken.

 

Alla skildes åt och Husse  och Matte for hem till Rosie och mig. Senare på kvällen skulle Rosie åka på Påsklov till Ren Kerstin i Finnbacka. Där skall hon få tillbringa en vecka och se hur livet fungerar i en annan by och hur det är att bo granne med Sigvard och Olle.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards