Alla inlägg den 11 mars 2013

Av Walters Edénius - 11 mars 2013 17:15

Skall det vara så här svinkallt när det är vårmånad? Det verkar som om minus 21 är permanent vid Gravsjön om morgnarna.

Matte har varit hemma ett par timmar under förmiddagen och fortsatt med vårstädningen, sedan skulle hon ner till kyrkan när Husse kom hem med bilen. Hon fick några, kanske befogade utbrott mot mig idag. Jag skulle nämligen revirmarkera på ett par ställen. När jag inte har full koll på Rosie, var hon befinner sig eller så, då försöker jag sätta gränser. Jag är emellertid rädd för att hon skall överfalla mig från något gömsle, som jag inte har koll på. Hon har enorma klor det fruntimret! Precis som hos er människor. Jag är också lite rädd för att hon skall "sol-och-våra" mig eftersom jag har sparat lite skogspengar sedan jag bodde i Åsarna, men dessa skall jag ha till begravningen. Hur som helst så flydde jag hals över huvud ut genom katt luckan när Mattes stämma än en gång lät ljunga mellan timmerväggarna.

Husse var lycktligtvis i Boda Prästgård och jobbade. Där skulle det idag bli Trivselträff med Fällmans Ukulelegäng som underhållning. När Husse kom till Prästgården var Ann-Lis redan där och skalade potatis. Hon hade varit där även vid 7-tiden och förberett något, sedan "sparkade" hon hem igen och åt en välbehövlig frukost innan hon på nytt "sparkade" upp till Prästgården. Det är ett fasligt "sparkande" på denna kvinna! Efter hand kom ytterligare tre köksor: Per Marianne, Bruhn Anna-Stina och Stam Marie. Hall Ewa kom också med en alltför rentvättad bil. Det är omöjligt att hålla bilen ren på Dalstugavägen nu när det dammar så förskräckligt. Värre lär det bli vid snösmältningen och tjällossningen. Bröderna Knutes visste var dom skulle slå ner sina bopålar, precis innan grusvägen börjar, smart!

När Husse gick ner och hämtade posten i Boda sken solen härligt över husen. Det citrongulfärgade Hanséns lyste liksom kyrkan från sin mäktiga position på Bûdbåkkan.

   

Jann Knuts Gullan kom mödosamt och försiktigt uppför backen i halkan med barnbarnens små tofsar i kopplet. Sparkar och grus hör inte ihop, värre är det i uppförsbacken.

 

Fällmans med följe kom en efter en t.o.m Kåks Birger. Styrkan var inte full denna gång, det är alltid svårt att samla alla musikerna en vanlig måndageftermiddag. Men det kom så många så programmet kunde genomföras med råge. Fällmans själva har komponerat några av låtarna t.ex "Finska Pölsan" och "Ka jär du jän!". Gulleråskôllan Anette Wester var också med och hon är jätteduktig att sjunga, hennes mormor Röjås Maja är med i Diakonin. Hon är på det nedersta kortet flankerad av Fällmans.

   

Denna gång serverade köksgänget korv Stroganoff med kryddblandning från Åsarna.

Fram på eftermiddagen och kvällen var det dubbning i Bingsjö kyrka för elever i Ingels skola. Lottie, Ullis, Lena, Sylvia och Anna från Olofsstugan kom upp för att genomföra dubbningen.





Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards