Alla inlägg den 30 augusti 2012

Av Walters Edénius - 30 augusti 2012 22:45

Det var väldigt vad Husses udda födelsedag firades, han uppvaktades i dagarna tre.

Igår var mina båda inneboende nere och jobbade på kyrkogården under dagen. Innan Husse och Matte skulle åka hem kom det en kvinna ur en bil och ropade åt Husse. Hon presenterade sig först och nämnde att hon åkt ända från Sala för att höra lite om Mary och Erik Jonsson. "Vet du vilka dessa är?" frågade hon. "Du kanske menar Mary och Erik Olsson" sa Husse. "Naturligtvis" sa hon. "Men detta var i slutet av 50-talet, men då var du nog inte född" sa hon. "Tack, ser jag så ung ut, jag är född i början av 50-talet!" sa Husse och han omtalade att båda var döda. Hon ville se gravarna. Damens far och "Kusen" hade jobbat med att röja upp efter vindfällen i Uppland för många år sedan. Husse sammanförde kvinnan med Matte i stället, som av naturliga skäl hade flera detaljer och årtal att bekräfta.

På kvällen kom Husse och Mattes vänner från Perjonsgården i Gärdebyn, John och Berit, upp till oss och grattade Husse. Alla hade väldigt trevligt ute på altanen, deras skratt hördes ut till mig, då jag satt och passade på möss under humlen.

 

Idag på morgonen skjutsade Husse fram Matte till kyrkogården. Under tiden åkte Husse till Nicklas och hämtade bräder, som han sågat till vårt vedskjul. Nova och Lena körde spån åt hästarna när Husse kom.

 

Nicklas lastade på bräderna med traktorns hjälp på släpet.

 

En ödla satt och solade i närheten av Husses vedhög. Är det en sandödla eller skogsödla? Det verkar vara en sandödla, men om någon annan tycker annat så vore det intressant med en motivering.

 

  

Intill Vilstensbacken satt Nygårds Anders och väntade på sin hund. Det är en envis hund han har, som inte släpper haren i första taget. Anders brukar låta hunden få träna innan jakten börjar. Han släppte hunden tidigt på morgonen och den kom inte åter förrän senare på kvällen.

Husse åkte ner till Rättvik med bilen på eftermiddagen, den skulle uppgraderas? Spännande! Till vad? Husse fick låna Evalds gamla Jeepen hem över natten. Mellan vägen till Sandviken och Källassen är det full sysselsättning med att krossa sten. Vilken maskin!

   

På kvällen kom Annica, Ingemar och Nemo upp och hälsade på. Det regnade väldigt på kvällen.

   

Jag gillar inte Nemo. Inte hundar över huvud taget. Se bara hur han viker ut sig för att visa mig hur en okastrerad varelse ser ut. Jag blir så stött över detta, det verkar som om Nemo vet att jag saknar "klockor". Om Nemo åtminstone kunde hålla ordning på sina stora och fladdrande öron.

   

Husse gick ut med Nemo, så han fick springa lös på Vallen en stund. Riktigt sträcka ut sig! Nemo gillar detta men han blev genomsur i det blöta gräset och det strilande regnet. Men vad bryr sig en hund om det?

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards