Alla inlägg den 30 mars 2012

Av Walters Edénius - 30 mars 2012 23:15

Jag höll på att få spader när jag tittade ut, det var vitt överallt. Min lycka över att marken kommit fram efter vinterns period, var nu som bortblåst. Samtidigt sken solen med sina strålar, kanske den tär på det vita täcket så marken kommer åter. För att tänka positivt blev det en ljus lyster över naturen.

        

I kyrkan höll två kvinnor på att betäcka knäfallet med nytt och vackert tyg. Dom använde en speciellt spikpistol som sköt fram stift med tryckluft. En av damerna var från Utby eller Tina, hon var i alla fall en Sôbikôlla, den andra var gravid.

      

Husse körde hårt på vedbacken. Det blåste så spånen for i virvlar runt ögonen. Husse gjorde några svep ner till Bûdgården för att elda lite mellan varven, eftersom Bûdgårds Far skulle komma till kvällen. Det är skönt att det blivit en grundvärme i huset tills han kommer till stugan.

Hönsena börjar vänja sig med sågklingans gälla läte, de törs gå ut och krafsa fastän maskinen är i gång.

Den vita markbeläggningen försvann under förmiddagen, men kommande natt blev det dags igen. Det har blåst och stormat och snöat. Bonden mitt i byn kom upp en sväng och vände på gården vid 9-tiden, men sedan inget nytt. Få se vad som händer under dagen.

 

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards