Alla inlägg den 13 september 2011

Av Walters Edénius - 13 september 2011 21:30

I måndags var det ju ganska skapligt väder   en och annan solstråle letades sig ner. Bella och Trix är inte så intresserade av att gå ut än, men det kommer nog när dom börjar känna sig hemmastadda. Matte jobbade för fullt på kyrkogården, fastän det satte igång med ena regnskuren efter den andra     . Husse var i Boda Prästgård. Barbro från Gulleråsen kom efter lunch och förberedde Diakonins kaffe. Medlemmarna turas om. Matte åkte bussen från Bingsjö till Ingels vid lunchtiden, sedan bytte hon till 71:an och åkte vidare till Boda Kyrkby. Hon skulle städa efter Diakonin så att det blir fint på golven tills småttingarna kommer på tisdag morgon. Det är "Kyrkis" som är där och då är det flera som använder knäna att "gå med".

Husse och Matte kom hem vid 17-tiden. Husse satte igång med att klippa gräset hemma och Matte tog hand om "klippet" och lade i fyra olika pallkragar. Hon skall till nästa år förbereda dom för att så något spännande. Dom där pallkragarna kommer att bli utmärkta för mig, Bella och Trix att krafsa behovsgropar i.

Päkkos Far var hemma i sin stuga. Han hade varit ute och gått ända till Björkbodarna.

Idag tisdag  regnade det som om skyn skulle vara öppen. Men vad hjälper det?  Häckarna skulle rensas bl.a. Matte bytte kläder  två gånger, sedan jobbade hon på i det sista ombytet och hoppades på att Husse skulle komma från Boda någon gång. Husse var i Boda och jobbade. Det var många småttingar som livade upp prästgården. Husse brukar hjälpa Sylvia med den avslutande sångstunden.   På eftermiddagen var det dags att spela på Backåkern. Som vanligt hade Maj en "önskelista" med sånger.   Gunnar och Birgit satt som gjutna intill pianot och applåderade. Ulla tycker att dom boende rör på sig för lite, man ska gå fram och åter i korridorerna med rullatorn. Det är hälsosamt. Sedan skulle hon vilja dansa. Det var så tråkigt att ingen bjöd upp henne när Husse spelade. Ewa föreslog att hon skulle bjuda upp prästen, men hon menade att det var karlarna som ska bjuda upp.

Matte var totalt genomblöt i alla ombytena när Husse kom. De åkte till affären och handlade och sedan direkt hem för att torka kläder och förstås tvätta dem. Jag hade legat i Husses och Mattes säng bland kuddarna i stort sedan Husse och Matte åkte på morgonen. Jag trodde att de inte skulle märka det, men det blir alltid en grop när jag burrat ner mig. Jag kände mig lite nyvaken när dom kom hem, fast klockan var närmare 17.30

På kvällen kom Päkkos Far in en stund och pratade. Han höll på och forskade om Päkkos-släkten som rått om stugan, han nu bebor. Det verkade vara ett intressant samtal, jag gick in flera gånger, men dom lade inte märke till mig nämnvärt. Matte och Päkkos Far pratade enormt mycket och Husse satt och lyssnade med spända öron. Sedan gick han och lade in en och annan vedpinne mellan varven.   

 

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27 28 29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards