Alla inlägg den 7 september 2011

Av Walters Edénius - 7 september 2011 22:00

Onsdag morgon knökade husfolket in allt dom kunde hitta att stoppa i en bil, enligt mitt sätt att se. Regnet piskade och vinden hade gjort sitt under natten. Blomurnorna var välta och det såg aningen rörigt ut från min position på rena kuddar på altanen. Matte har städat hela altanen häromkvällen medan hon väntade på att tårtbottnarna skulle gräddas i ugnen, 60 minuter står det på receptet. Och det var en tårtbotten. Jag tror hon gjorde sex stycken. Elvispen tjöt som en galning mellan varven. Marängbotten med vaniljkräm mellan. Det är visst äggvita, socker och ättika man vispar och dår är det viktigt att inget vatten eller annat finns i bunken eller på visparna, för då blir det ingen maräng.

När man vispat tills det sitter kvar i bunken fast man vänder den upp och ned är det klart att röra i ricecrispis. Sedan brer man ut på ett smörpapper med uppåtvikta kanter och så in i ugnen. Av gulorna kokar man en kräm och när den kallnat breder man den på halva botten och lägger andra halvan ovanpå. Vispgrädde uppe på och runt om, sedan pyntar man med non stop, cocos, strössel, serpentiner, dajmkulor eller varför inte bär?

I alla fulla fall så skulle dessa tårtbottnar med i bilen. En hel lång dag ensam och det bara regnade. Tack och lov så kom Froms Pelle med duva hit och pratade med mej.

Efter att det mörknat hörde jag att dieseltröskan kom i backen. Jag gick ut på stengången vid altanen och mötte upp. Gjorde några kullerbyttor och konster som jag kan, för att välkomna de mina hem. Vad jag sedan fick se och höra gjorde att jag trodde att nu är det "inte plogat ända fram" hos de mina. Ut ur bilen kom det ena vedträet efter det andra, Och många hade rosetter bundna runt om. Husse hämtade yxan. Matte drog på sig blåbyxor och gummistövlar. Sedan for hon iväg till uthuset, gamla stallet. Där rev hon först ut vinterdäcken. Jag bara stirrade på allt. En stor vedhög hemkört i bilen och vinterdäcken fram nu redan i september? Så sent på kvällen dessutom? Trodde hon att vintern skulle anlända denna natt? Efter däcken tog Matte ut tre gamla cyklar, en tunna med parasoller från olika generationer och sedan skramlade hon och stökade i uthuset som om hon möblerade och skulle bo i gamla stallet.

Hon tog yxan från Husse och sa med en ton så jag förstod att nu var det allvar. "Gå in med sakerna från bilen, gör eld i spisen och packa upp porslinshönsen".  Jag fattade ingenting, men tänkte att nu måste jag hålla ordentlig koll på Matte. Hon verkade inte som vanligt. När hon stökat en liten stund gick hon till bilen och hämtade en kartong som det lät mystiskt från. Kan inte vara porslinshöns, möjligen levande fjäderfä. Jo då visst var det så! I kartongen fanns Fru Bella och Herr Trix och det var ett hönspar som det fått av kyrkokören Bellatrix och Bingsjökören. Vedträna var också en present som bidrag till spisrenoveringen. Porslinshönsen, som Husse skulle packa upp hade de fått under förmiddagen från Rättviks Pastorat.

     Arbetskamraterna uppvaktade med smidesbidrag till brunnsställningen, som kom förra veckan.

Ett 40-tal personer firade jubilarerna i Rättvik under förmiddagen och ett lika stort gäng korister ur Bingsjökören och Kyrkokören Bellatrix hyllade på kvällen i Boda Prästgård. Inte undra på att bilen var fylld av tårtbottnar och annat i morse.

Porslinshönsen står givakt i storstugan och de livs levande hönsen fick flytta in i det som en gång varit ett sommarhönshus för ett gäng dvärghöns. Detta var före min tid i familjen, så jag har inte förstått att det ens fanns ett hönshus. Men bakom cyklar och vinterdäck fans värpreden, vaglar och hönstrappor. Till och med  den enkla gamla vattenautomaten fanns kvar.

  

Här sitter hönsen som gubbarna gör i bastun nere i byn.

Vilken överraskningsdag detta blev för oss allihop.

Här följer receptet på tårtan ca 15 bitar.

4 äggvitor, 4 droppar ättika, 3 dl socker. Vispas hårt till hårt skum. Tillsätt 3 dl rice crisp. Grädda i en mullöga eller på plåt 125 grader i 65 minuter.

Blanda de 4 gulorna, 1 msk mjöl, 1 dl socker, 1 tsk vaniljsocker och 1 dl grädde. Sjud krämen och vispa ner 125 gram smår. Dela botten och lägg krämen mellan. Garnera med 3 dl grädde och pynt.

Fungerar utmärkt att göra stor tårta på bricka med dubbla bottnar och dubbel sats kräm.

OBS! Om man har helt mjölfritt kök och reder av krämen med Maizena blir tårtan glutenfri. Men kom ihåg att inte ha annat bröd i närheten då gluten är mycket flyktigt och känsliga kan reagera.

Med lactosfri grädde och lactosfritt smör blir den även lactosfri.

Vilken dag! God natt!

 

 

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27 28 29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards