Alla inlägg den 29 augusti 2011

Av Walters Edénius - 29 augusti 2011 12:15

Bara för att Husse och Matte fyller år och går mot åldrandets era, så tycks det aldrig ta slut på uppvaktningar. Dom får kort och hälsningar hela tiden. Bonden och hans fru kom med en stor orkidé, som jag hoppas Matte får sköta, annars bye bye med den.

Nu ena dagen var de upp och röjde cykelvägen norrifrån. Matte trimmade och Husse tog bort större slyn. Vägen blev väldigt bra, tror jag.

   

Det var lingonplockare på vägen vid Pinnpassena, den hade lämnat några högar.

  

Det var även lingonplockare på Bûdvägen, dom var så ivriga att plocka så ris och någon torrtall hade åkt ut på vägen av bara farten. Dom kanske hade bråttom för att snabbt komma ner till husvagnen vid bryggan för att lägga sig?

På kvällen kom Husses ena dotter med familj upp och bjöd på mat. Dom ringde och sa att Husse skulle skala och koka pärur till ett visst klockslag. Sedan kom de med en stor kastrull och andra pytsar.

     

Det var en trevlig stund. Det rör sig ständigt i Bûdär och däromkring. Bo Leopold med sin maka kom körande till Bûdgården och från samma gård kom en ryss rullande mellan husen.

I kväll kom det en egendomlig transport upp på gården. Finnemangsteamet skulle träffas hos oss, och jag hörde att det kom en och annan bil, så jag gick åt sidan och betraktade farkosterna från annat håll. Men det kom även en Jeep med släp och på den låg en "kärring" eller så var det en "trânu"? Ska Husse ha två kärringar nu, tänkte jag? Men Finnemangsteamet sa att det var en födelsedagspresent till de båda jubilarerna. Husse höll på att tappa fattningen. Han stod gapade som en gravvas. Sedan lyfte Husse och Kjelle av de båda delarna, som var så här vackert arbetade av Knuts Hasse på Lenåsen.

  Den ena delen hade en riktig kvinnlig form, som kommer att pryda sin plats nere vid brunnen vid ladan. Bûdgårds Far kommer nog att kika på den ibland när han är på sin löt.

Sedan var det lite kaffe och dom satt och pratade om allt möjligt, som inte jag begrep. Jag hämtade Husse och sa att han måste ordna lite mat åt mig, därefter gick jag ut.

    Husse och Matte plockade undan och diskade sedan. De gick ut än en gång och tittade på "kärringen" som låg alldeles bar och ljus i hyn på den råkalla backen.

Det kom upp en bil i mörkret och vände vid Nygårds och for ned mot byn. Konstigt att dom åker upp hit och vänder i kolsvarta mörkret??? Det borde ju vara lättare att vända nere i byn under någon gatlykta där det är ljusst.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards