Alla inlägg den 3 augusti 2011

Av Walters Edénius - 3 augusti 2011 23:23

Rekord i hetta idag skulle jag tro? Husse håller på och barkar stolpar att ha på lut! Matte klippte ur äppelträden. När jag gick nere på vägen mot Hilmas fick jag plötsligt se ett badkar på ett hygge. Det rann vatten dit från något håll och det droppade så fint vidare ut i naturen.

    Jag följde slangen som förde vattnet ner i badkaret. Slangen gick upp till en källa. Vattnet var så klart i den så man såg skogens spegelbild. Det är naturligtvis den kluriga Bonden mitt i byn som arrangerat detta så korna alltid har tillgång till färskt vatten.

    Matte och Husse skulle ner till Rättvik idag för att se alla mopeder som skulle ut på en tur från Rättvik och till Styggforsen och åter. Matte provade hennes fars moped bara för att få känslan i kroppen.

  Det var för komplicerat att ta den ända till Rättvik. De åkte ner och kikade på alla andra, som var ute mitt i det värsta solgasset man kunde tänka sig. Några var påpälsade i tidstrogna kläder till och med.

                    En av Zündappföreningens styrelsemedlemmar körde också. Man kan träffa honom på bilbesiktningen, men då har han inte sin duva med sig.

 Gropgården, Sparf Arne, Bertas och Rasmus är mopedernas eldsjälar.

        Tänk att vara så luden som Esau på ryggen. Men så var det också bibelord på tanken.

    Det finns många finesser på mopederna, som dessa stödben.

    Mopeden här under har verkligen en synlig konstruktion, inga gömda delar här som reparatören skall leta efter.

        När de åkt sin väg gick Matte och Husse och kikade på bilarna. Här hemma kom det en behövlig regnskur. Men det var så hett i luften och på marken så det dunstade på en gång. På skolgården stod en stor trailer med en massa rustningsobjekt för mellan 65.000 och 125.000:-/st

  En lackeringskonstnär gjorde på frihand detaljer på motorhuven av en jenkare.

        Nu gick det visst ett larm. Två bilar från brandstationen åkte iväg mot Kvarngatan.

 

 

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards