Alla inlägg den 9 juli 2011

Av Walters Edénius - 9 juli 2011 19:19

Nu tror jag att mina två därinne i dubbelsängen håller på att bli konstiga. Idag lördag ringer väckaruret kl. 04.30?? Jag har ju precis hunnit hem och tänkte mig morgontimmarna som lugna. Det visade sig att de skulle åka upp till Idre fjällkyrka på barndop till kl. 11.00 Därför blev det denna tidiga uppstigning. Husses barnbarn Malte, skulle döpas där uppe av prästen Busk Jan.

Resan härifrån gick väldigt bra, det var lite trafik och vägen fin. De hade med sig te och osttuttul  för att ta en liten fikapaus längs vägen.

Där uppe vid fjällkyrkan blåste det snålt och det var mulet, inte alls så varmt och skönt som hemma hos mig. Husse och Matte klädde om till finare kläder bakom några buskar vid en av de nu snöfria slalombackarna. Det dröjde inte länge förrän Husses ena dotter kom med dopbarnets storebror Melker.

    Korfönstret i det lilla timrade kapellet vätte ut mod anläggningen Idre Fjäll. Melker blev glad att se Morfarsgubben igen och tvärtom.

  Strax kom Malte med sin pappa, eller rättare sagt pappan bar på Malte. Prästen Busk Jan kom och gick igenom tågordningen.

    Husse skulle spela och han satt och provade elpianot. Därefter ringde prästen i kyrkklockan och akten kunde börja.

    Som avslutning spelades på fiol "Sommarvals" som en av Maltes mostrar har komponerat.

  Prästen var jättemysig och lät alla barn som var i kapellet sjunga "Imse vimse spindel" i vanlig tappning och därefter en i rockversion. Det gällde för Husse att hänga med på tangenterna med sina oklippta naglar.

Så var det dags att bege sig ner till själva Idre samhälle och till sockenstugan för att ha en samling med gott tilltugg. På resan ner gick det en vägren på en vägren.

  En annan av Maltes mostrar är snitsig på tårtbak så hon hade gjort två härliga pojktårtor.

  Storebror Melker ville ut och visa Morfar trakten. De tog en guidad tur ner till kyrkviken och där kastade Melker ut en sten i vattnet och han ville att Morfar skulle fota plasket.

    Maltes Farfar bor alldeles vid Österdalsälvens inlopp och det var en skön plats att få tillbringa sin vistelse på. Han bor i ett gammalt pensionat, som han nu rustar för att kunna hysa nattgäster igen.

Nu var denna högtidliga stund för Malte och alla övriga nära och kära slut. Husse och Matte begav sig hemåt . Nu hade det blivit full fart på trafiken. De stannade dock till vid rastplatsen vid Spjutmosjön för att fika de kvarvarande ostmackorna. Det var så hett där så att smöret rann som spillolja.

Hemma här var det lite sorgligt i min ensamhet. Jag hade fått dödsbud från Affes Matte, som talade om att min kompis hade lämnat det jordiska. Han hade nog fått någon tumörliknande svulst som inte ville läka. Affe ville inte tala om det så noga utan bara ändrade samtalsämne när jag förde det på tal. Hur som helst så går vi åt samma håll allihopa i den ordning som någon annan bestämmer. Det är lite sorgligt för vi hade så mycket gemensamt, jakt bl.a Jag tänker mycket på Affes Matte som mist sitt kära "barn". Därför var jag extra glad när de mina kom hem och var hos mig under kvällen.

 

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards