Alla inlägg den 7 juli 2011

Av Walters Edénius - 7 juli 2011 23:30

Det är som natt och dag! Lika mycket musik och glädje med folk i rörelse som det var igår lika tyst är det idag. Det fanns någon ensam spelman som sög ut det sista ur de traditionella låtarna innan fiollådan skulle förslutas.

Höglunds lindan var väldigt gles, några ensaka övernattningsattiraljer fanns kvar.

    De stora danstälten packades ner och tystnaden börjar åter lägra sig över bygden. "Ragn Kjells" körde för fullt och samlade in sopkärlen tills de skall fram nästa år. Matte och Husse höll på och återställa i kyrkan efter konserterna. Damsugning och plocka tillbaka det som flyttats. En fransktalande man i svart kavaj och plommonstop tog koret i besittning och spelade Bingsjöpolskor som en inföding. Han envisades kvar trots att Matte var tvungen att städa. Denna plats på jorden verkade vara en lustgård för honom, han hade väldigt svårt att åka vidare till sitt eget viste.

Husse krattade grusgångarna, ett meningslöst jobb, men det är välkomnande för alla som går till sina gravar. På eftermiddagen kom det en hel del sång- och musiklystna människor i olika åldrar. Från spädbarn till 80+. Det var några ur Sikes-släkten, som skulle sätta ihop söndagens program och öva låtarna.

Kerstin höll i taktpinnen, Egon, Husse, Birgitta, Hans och Robin spelade. Alla andra sjöng av hjärtans lust och med en stor glädje som denna släkt presterar.

  Det märktes att Hans och Robin kommer från Rockens Mecka i Rönndaln. Härliga Rocka-Billy-toner strömmade fram ur mun och instrument.

  När en stunds eftersnack ändats skildes alla åt för att träffas igen på söndag och framföra programmet.

Husse och Matte åkte hem till mig (men jag var inte hemma!). Jag var och kollade hos Päkkos efter möss.  En grön bil kom dit när jag satt där på en sten. Det var nog en av Päkkos Fars söner med viv.

I natt när jag var ute och jobbade, ungefär vid två eller halvtre tiden, satte det igång att regna utan dess like. Ett skönt sommarregn. Husse kom ut och irrade ner till vattentunnan som står vid tvättstugan. Jag var rädd att han skulle hamna i elstängslet när han blundig och yr vinglade fram. Matte hade lagt ett lock på tunnan så att inte småfåglarna skulle skvätta ner i vattnet. Husse kom väl på mitt i sin törnrosasömn att locket måste bort när det äntligen kom en skön skur. Matte sa att det var 5 mm.

Jag gick inte hem förrän vid sjutiden. Jag kommer att ta en sovdag efter denna natt.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards