Alla inlägg den 17 juni 2011

Av Walters Edénius - 17 juni 2011 19:09

Växlande väder med regn! När Husse "tankade" fågelautomaten i morse med nya solrosfrön, kom jag från hagen med en fjoling av en åkersork. Husse berömde mig och jag jamade till svar och då tappade jag bytet som levde och kutade iväg. Jag såg nog ut som en fiollåda i anletet, men efter en rivstart så var rovets frihetsförsök bortblåst och jag njöt en stabil frukost. Solen sken varmt men det tornade upp moln söderifrån.

Inne i stugan höll Matte på och gjorde snyggt med blommor från sina odlingar samt smörblommor från dikeskanten.

       

Matte skulle vara på kyrkogården och möta folk som ville prata lite om gravsättningsspörsmål. Husse tankade och gick in till Pia för att köpa lite godis till barnbarnen i Hjortgården. Där vimlade det av Finnbackabor. Bakom varenda hylla stod en och annan. Gulli satt framme vid disken och fikade tillsammans med Stur Ollôs Christina och Jones Peter.

Husse och Matte skulle till Torrberg för att hämta nya sulor till bakbenen på Grålle.   

På samma resa passade de på att besöka "gubbdagiset" alltså Clas Olssons. Där finns det ju alltid någon pryl som kan passa. Sugrör, torkdukar, krokar, Fransk skruv och annat. Nu började det att regna riktigt. Nu gick alltså resan vidare till Torrberg för att hämta däcken till Grållen. Lasse var som vanligt glad och pigg. Husse har varit kund där i många år. De har många gemensamma bekanta t.ex Andersson i Dalstuga, Brisells och Knubben. Med däcken på släpet bar det av till församlingshemmet för att värma upp lunchen som fanns i en korg. Kesopannkaka med sylt och grönsaker är bra att ha som färdkost när dom är på resande fot. Husse ringde till sin dotter för att kolla om dom var hemma, vilket dom var. "Om ni kokar fika så tar jag med mig bröd" sa Husse. Och så godis till barnbarnen. Orsaken till denna resa dit var att lämna Mickes keps, som han glömde hos oss vid sitt senaste besök. Kepsen är direktimporterad från USA och är en ovanlig dyrgrip med en hjort avtryckt ovanför skärmen. Efter fikat och umgänget så bar det av till Karlehags för att skaffa en stor ytterkruka. Där träffade de Knutes Hilda som också var ute i ärenden.

Nu var det bara att åka hemöver. Bonden mitt i byn kom körande och vinkade glatt vid Hållberget. Ett besök i Bingsjö Handel hos Anna-Maria och handla det som glömts.

Nu var det bara att åka vidare hemöver. Tyhléns Rolf kom med sitt postbilsfärgade fordon körande. Det är ju avverkning på gång igen. Hoppas alla skogsfåglar hunnit få sina ungar flygga.

Väl hemma skulle däcken på traktorn med en gång. Men nu hade det kommit något annat som besvärade, nämligen knott som kom i moln. Husse och Matte preparerade sig och såg hemska ut. Jag har stuckit all världens väg om jag inte hört deras välbekanta stämmor. Men Mattes älskade Grålle fick i alla fall sina nya "skor" till sist och ser nästan lite uppkäftig ut med sin markerade mönstring  i gummit.

  

En bil kom körande upp här på vägen. Det var far och mor i Päkkos som kom.

 

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards