Alla inlägg den 9 juni 2011

Av Walters Edénius - 9 juni 2011 21:09

Jag vet precis hur jag skall göra för att bli borstad och omskött av Matte.   Jag lägger mig alldeles under hyllan där borsten ligger. Det  bästa jag vet är att bli genomgådd så här, det är så behagligt så jag biter lite försiktigt i Mattes tumme ibland.

  

Idag blir det varmt ute, kanske åska t.o.m., det är kvavt och otäckt. Särskilt för oss pälsbeklädda. Appropå det, så kom det ett flertal pälsbeklädda hundar med en quinna vid kopplen. De var så törstiga allihop, så det var vatten som gällde. Jag kikade på dom genom fönstret. Det var älghundar och en finsk spets.

      

Jag går inte ut så länge dom där bestarna står här och flämtar med tungorna i marken. En av dom skulle jag nog klara av, men när det är så där många går jag bet.

Matte åkte sedan ner till kyrkogården och jobbade. Husse plockade av klingan från kapen för att den skall slipas. Sedan åkte han några vändor och hämtade det sista av veden han dragit fram efter avverkningen i vintras nere vid Hilmas. Den gamla Grållen jobbar troget och drar hem veden.

  

Nere på hygget var den huggorm hela dagen. Den försvann ibland men kom tillbaka igen.

    

Det är en större hackspett som har ett bo i en av asparna där Husse är och jobbar med veden. Den gillar inte Husses sysselsättning just där.  De varnar högljutt och irriterat.

Grannarna hos Päkkos har nu blivit en person mindre, då ena sonen rest härifrån. Ikväll har dom kastat varpa och haft det småtrevligt i det vackra vädret. Husse och Matte har städat ur bilen och tvättat den, så den blir Pingstfin nu när det är hänryckningens tid.    Husse lastade av veden och återställde vedvagnen nere hos Bonden mitt i byn. Nu finns det jobb att börja med när mars månad är i antågande. Nu skall veden bara täckas med pressänningar så att det inte blir för mycket blött i högen.

Jag tog en sork här ute ikväll igen. Husse kom och berömde mig och då jag skulle jama mitt tack for sorken ur munnen på mig och kutade iväg. Men jag tog tag i den på en gång.

Det burrar något maskinellt ner mot byn idag. Det låter som om en skördare håller på och fäller. Hoppas att deras järnskodda fötter inte åstadkommer någon skogsbrand, när det är så torrt och nära bebyggelse. Det har förresten åskat mot Rättvikshållet, där har det nog varit ett riktigt busväder. Det kom 44 droppar här, men det var allt.

 

 

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards