Alla inlägg den 7 juni 2011

Av Walters Edénius - 7 juni 2011 19:09

Klockan ringde prick 05.58 och jag var inte hemma. Jag satt ute på en sten vid grindhålet och passade på möss. När Husse och Matte åkte iväg vid 7-tiden kom jag med en skogsmus i gapet till deras stora ovationer och hurra-rop! Bonden mitt i byn kom cyklande upp till fäboden för att se till sin boskap. Han berättade att vargen lagt en hög i närheten av Vilstensbacken och att björnfar själv lagt en stor lôda i närheten av den stora torkade granen mitt för Hanssons.  Matte och Bonden granskar här fyndet!

    

Den andra högen bestod av hö. Det är en spännande tillvaro att bo här i vår by när rovdjuren går utanför knutarna med rinnande käftar. Få se hur länge jag klarar mig?

  

Husse och Matte lämnade lämningarna för att åka till dagens id. Det var gräsklippning som gällde för Matte först och främst. Det var hotande moln på himlen, alltså det var bråttom. På väg till Boda Kyrkby började det så smått att regna, men det avtog efter en stund. Det blev en hemsk tropisk hetta, som nästan fick Matte att stârva å. Hon måste vara fullt påpälsad när hon trimmar för att inte bli helt nersmutsad och nerstänkt. Den enda fördelen var att bromsen inte hittade henne. Det skulle komma en busslast med 40 SPF-are från något håll, som först skulle se Danielsgården och sedan kyrkan. Samtidigt var det brandsyn med en av bröderna Brand. Men det kom inga SPF-are. Guiden Garmo stod där i tre kvart och kikade men utan resultat.

I Boda var det också hett så det förslog. Husse skulle till Backåkern och spela på eftermiddagen. Då började det att åska och smälla. Nere i Ingels small det och blixtrade samtidigt. Men i Boda var det bara gass. Det kom en liten artighetsskur under tiden Husse var på Backåkern.

Men sedan under hemresan var det full fart på storm, regn och åska, och i Bingsjö samt Dalstuga var det också strömlöst.

Nu på kvällen dånar det i fjärran men det tycks avta mer och mer. Fåglarna sjunger glatt, även rosenfinken har kommit. Den sjunger så det hörs ända in.

 

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards