Alla inlägg den 6 juni 2011

Av Walters Edénius - 6 juni 2011 23:45

Idag är det 6:e Juni och vår Nationaldag, som blev assint alls i Rättvik. I stället jobbade Husse och Matte hårt hemma för att hinna med så mycket som möjligt. Matte hade fullt upp med att placera alla prylar tillbaka till rätt ställe, efter att Husse använt dem. Detta är en heltidstjänst bara det, tyckte hon. Jag låg och njöt ute på gruset och tittade när Husse och Matte på eftermiddagen höll på med hönshustaket.

  

Jag var lite ängslig när Husse höll på att jobba med plåtarna på taket. Han är ju inte speciellt höjdrädd, men det går lätt att bli yr i mössan. Men han är ju van att bestiga läktarna i "sina" kyrkor. Det gick i alla fall bra, plåttaket värmde fint i solen.

  

Husse körde några lass ved, som han skrapat fram efter avverkningen i vintras. Första lasset var så tungt så han kom inte ens upp för backen, det slirade i skiten. Han lassade av halva lasset och så gick det bra. Hans muskler blir större och större. Bara tanken på att gå på gym när det finns ved är otänkbart.

Jag tycker att det doftar så fint om vår vackra syrén, som i år har tagit livet på allvar. Nu prunkar den enormt.

  

För att inte tala om vår pampiga björk som är så magnifik och grön. Hoppas han klarar sig många år än?

  

Nere på Lassas skifte växer det en gammal fura som nog skulle ha mycket att berätta om forna tider här ifrån fäboden.

  

Matte har fixat till alla rabatterna nu och gödslat och rensat eller tvärtom. Det växer så det knakar.

  

Det är praktiskt med armeringsnät när krassen skall börja klättra.

Det var Sveriges National det! Jag hade förberett mig på att paradera nerför Bûdbacken med rest svans och en pappersflagga i toppen, men det blev inget. Men jag jamade fram Nationalsången när Husse balanserade på taket.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards