Alla inlägg den 19 maj 2011

Av Walters Edénius - 19 maj 2011 22:33

I morse tidigt vaknade jag av något fruktansvärt ljud nere från Blåbergsåsvägen. Jag låg och sov så skönt på ett täcke i stora rummet när detta otäcka ljöd.

  

Jag trodde det var en stridvagn på väg hit upp. Husse gick ut och lyssnade också. "Nu är ryssen här!" sa dom förr när det var fara å färde. Husse konstaterade att det var en flismaskin nere på Blåbergsåsvägen som jobbade och sedan blåste det styv kuling därifrån, p.g.a detta blev det ett våldsamt ljud hit upp.

Husse och Matte åkte ner till kyrkogården, för Matte skulle plantera i några blomlådor och Husse skulle sätta ihop några parksoffor till minneslunden. Nog är det väl konstigt ibland med möbler  som kommer i smådelar, som skall sättas ihop efter ritning. Det tar åtminstone två soffor innan man gör den tredje rätt, och i den förpackningen fattades skruvarna. Mitt i all byggnadsteknik stannade en vinröd Land Rover på landsvägen utanför Bingsjö kyrkas parkering och föraren gestikulerade åt Husse? Husse trodde att det var en bekant från Silverberg, så han vinkade tillbaka. Mannen i Land Rovern körde in på parkeringen och det var en engelsktalande man, på passagerarsidan i fram satt en liten pojke och sov. Husse trodde att han inte hittade vägen och skulle få en guidning åt det håll han skulle. Turligt nog kom grannkvinnan intill kyrkan och hon var bra på engelska och kunde tolka. Mannen öppnade bakluckan på sin bil och hade tre oöppnade förpackningar med dieseldrivna generatorer samt en ny motorsåg. Han slet upp kartongen till ena generatorn och visade Husse och krävde på ett ganska våldsamt och "gå-på-igt" sätt att Husse skulle köpa detta snabbt av honom. Husse tyckte att det var ett konstigt sätt att idka handel på. När mannen förstod att Husse ej var intresserad, smällde han igen bakluckan och körde iväg söderut med en rivstart. Varorna var märkta med euro-prislapp. Generatorernas pris vad 450 euro.

Efter denna upplevelse åkte Husse och Matte till affären och handlade och där fick Husse veta att denna man var i Bingsjö även förra året med liknande varor.

Väl hemma började mina vårdnadshavare att rensa ogräs och fylla på jord här och var. Våra grannar, som bor i ena stugan på Bûdgården, körde nere på vägen mot gården. En röd fyrhjuling stod utanför Stur Ollôs stuga. Så det var lite liv och rörelse här uppe. På kvällen var Husse och Matte bjudna till Siljansnäs till Husses äldsta dotter med familj. Barnen där hade sagt att de ville spela kula med Husse och Matte, vilket också gjordes. 

Under resan så fick de se björnen, fjolårsungen, vid Hållberget i diket. Matte tyckte att det låg en brun sopsäck där, men när de kom närmare lunkade den iväg in bland buskagen. 

I Siljansnäs blev de bl.a bjudna på en härlig rabarberpaj med vaniljsås, glass, lakritssås, kolasås, chokladsås, pepparrotssås m.m Nej inte det sist nämnda!

  

Tyra satte sig och spelade piano. Husse blev imponerad av hennes spelstil. Tänk om Husse skulle sitta så där vid kororgeln i Boda på söndagarna?

  

Jag låg inne i stora rummet när de kom hem. Husse gick in först. Matte satt kvar i bilen och pratade i telefon med Affes Matte. Husse körde igång och eldade i spis och kamin, för det hade blivit lite rått och kyligt här inne.  Jag gick ut efter att ha ätit lite färskt serverad kattmat. Det dröjde ej speciellt länge förrän jag tog en sork vid garaget. Jag såg Husse sittande vid datorn när jag stod på gräsmattan utan för förnstret. Jag jamade högt och gällt, då först tittade han ut och gladdes med mig. Det hade blivit lite mörkt, så Husse kunde ju inte se mig så bra inifrån.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards