Alla inlägg den 16 april 2011

Av Walters Edénius - 16 april 2011 23:30

Husse och Matte åkte iväg hemifrån redan vid 7-tiden i morse. Jag följde med dom till bilen och vinkade av dom på mitt sätt. De skulle jobba i Boda kyrka i samband med en begravning av en bekant från Gulleråsen. Begravningar är så olika. Vissa kan man förstå och vissa är svåra att acceptera. I synnerhet när personen ifråga inte är så gammal. Så var det idag i Boda kyrka. De berättade för mig att det var väldigt högtidligt och de anhöriga hade valt musik som hörde ihop med den avlidnes natur. Husse tycker om att få spela musik som gör begravningen till en riktig helhet och så var det denna gång.

  

Begravningsentreprenören hade dekorerat snyggt med vårblommor i dekorationen och ett foto av den avlidne. Husse och Matte var medbjudna till den eftervarande minnesstunden, Husse var ombedd att spela några musikstycken.

Efter denna minnesvärda samvaro fortsatte Matte och Husse till kyrkan igen för att vara med och öva ett påskspel som skulle förevisas i morgon söndag. Det är Barn- och Ungdoms-verksamheten i pastoratet som sammanställer detta i Boda kyrka vissa år.

Det var en väldigt vacker och solig dag, jag låg på altanen som var uppvärmd till kanske 35 grader plus. Det gillar jag precis som Affes Matte gör.

Husse och Matte kom hem vid 16-tiden och riggade om sina kläder och började med lite vedjobb en stund innan Matte skulle ner till kyrkan för att ringa helgsmål kl. 18.00 En av Päkkos söner kom upp till stugan tillsammans med sin kvinna och fyra råttor. Jag hörde att dom berättade det för de mina. Jag skall nog ta mig en titt på dessa krabater när det passar sig. Men jag är ju inte så mycket för tamdjur, jag föredrar vilt som är frigående. Jag tog en sådan lite senare på kvällen. Allt för statistiken.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21 22 23 24
25 26
27
28
29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards