Alla inlägg den 1 april 2011

Av Walters Edénius - 1 april 2011 23:45

April, april! Jag trodde jag skulle bli lurad, men jag klarade mig. Husse och Matte var ute och jobbade här hemma under förmiddagen. Fram på dagen for de iväg fram till Bingsjö för att handla. Där var det full aktivitet med kunder. Bosse Leopold hade svårt med att hitta sina varor men alla övriga kunder hjälpte honom att hitta var Kefiren och Gelantinet fanns. Bo Leopolds son och svåger var också där och gick en runda. Med två kassar i vardera handen kom de mina åter hem och fyllde kylskåp och andra utrymmen. Till lunch åt de rester eftersom de skulle på galej fram på kvällen. Jag hörde att dom pratade om Bjursås Ski Center.

När jag var ute så kom det plötsligt upp en skoter med två yngre människor vid styret och på bönpallen. När dom såg mig från Nygårdskorsningen vände de tvärt och for åter ner mot byn så strån och stickor rykte. Det var sladdspår överallt.

  

Nu kom Husse och Matte ut till bilen märkbart snyggt klädda för ovanlighetens skull. De skulle uppvakta Affes Matte och hennes bror, som fyller år snart. De skulle sammanträffa i Ingels bakom skolan för att sedan samåka. Affes svåger körde från Ingels och Husse och Matte fick vackert sitta i bak.

  

I stället för att uppvakta med paket blev det att åka till Bjursås och lyssna på Lurbo Stompers och äta en köttslamsa var. Menyn såg ut så här enligt vad jag fattade. Först var det visst tre tigerräkor på en jättetandpetare som förrätt, sedan var det fläskfilé inlindad i en fläskskiva med specialformade pärur. Som efterrätt tyckte Husse att det stod tårögda blåbär, men det var rårörda björnbär. Dessa låg högt upp på något som hette kannapotta, gott var det i alla fall. Sedan kom det fyra män inramlandes och började sjunga "Till Havs". Det var kvartetten Lurbo Stompers som underhöll i en timme. Dessa karlar är enorma sångare som sjunger ā capella och spexar samtidigt. Allt utan koncept och det händer många spontana ingivelser. Hagbergs Götes dotter i Näsbyggebyn blev kurtiserad av förste basen. Han försökte leka Lady och Lufsen med henne. Hon var med på noterna.

            

När kvällen närmade sig 23-tiden var det dags att ställa kosan hemåt till mig igen. Eller rättare sagt till Ingels där Husse och Matte hade bilen stod. När de kom hem var jag ute och tog emot dem. Det hade börjat regna lite smått. Inget trevligt väder att tassa ute i.

 

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21 22 23 24
25 26
27
28
29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards