Alla inlägg den 24 mars 2011

Av Walters Edénius - 24 mars 2011 21:00

Hur länge ska det storma? Jag blir tokig och ibland rädd. När jag går ut så tar byarna tag i mig så jag far iväg en bit på den tjocka isen som finns överallt. Ingen kan väl tro att en katt kan halka omkull, men nu är det så denna årstid. Hur ska det då vara för folk som inte är så viga i kroppen? Jag hoppas dom är försiktiga och placerar sina tassar där det finns några gruskorn. Idag har vi varit hemma alla tre hela dagen. Fast det stormade från norr så satte Husse igång med att såga ved. Sågspånen lär nog ha landat någonstans nere i byn kring Stillings stuga. Matte jobbade till och från med sin projektering av hönshuset. Bûdgårds Far ringde och frågade hur vägen var upp till Bûdär? Husse sa som det var, att det inte i nuläget passar för fordon utan 4-hjulsdrift. Rena rama skridskobanan här och var. Hans son Bosse med kompisen Conny och kvinnfôlk skulle komma upp sent ikväll för att tillbringa helgen här. Husse lovade att elda i stugan så att det inte skulle vara så utkylt när dom kommer. Husse och Bonden mitt i byn har ibland kallats för "dom som är maniska på ved". Det stämmer också till punkt och pricka, det kan jag som katt intyga. Det är nog få husfäder som så starkt vill att de sina i huset ska få njuta av värme och skönt när det är vinter.

Jag klättrade upp i ett av äppelträden för att kolla om Bosse och gänget var på väg. Jag hörde hela tiden bilar, men sedan visade det sig vara blåsten.

  

Nej, jag går och tar en sork så länge, så kan jag gå upp och kolla igen om en stund. Det fanns en skaplig sork under fågelautomaten som jag högg klorna i. Sedan in och förevisa de mina, som i godan ro satt och tittade på Let´s dance. Uppståndelse förstås. Husse arbetade efter sin ritual: sopborste, skyffel och så ut med fångsten och samtidigt ge mig rosor. Jag kutade efter och började inmundiga läckerheten innan Husse kanske skulle komma på idén att provsmaka.

  

Innan jag gick in kltrade jag åter upp trädet en sista gång i kväll för att lyssna om dom skulle komma till Bûdgården. Nu började det bli mörkt och det var läggdags strax.

  

Husse gick ner några gånger till huset för att kolla värmen. 




Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards