Alla inlägg den 12 mars 2011

Av Walters Edénius - 12 mars 2011 23:07

Stora kappsäckar fylldes med kläder och annat. De bars ut till bilen på fredagsförmiddagen. Något var dock på tok eftersom Husse dammsög. "Det är så skönt att komma hem när det är städat" sa han. Dom skulle resa bort två dagar och jag skulle få vara hemma själv utan koll. "Synd att man är kastrerad" tänkte jag. Det hade kommit 17 cm nysnö och solen sken vackert mot Bingsjöberget.

  

Husse och Matte hade semester några dagar för att resa till Nacka och hälsa på det senaste barnbarnet Malte. De skulle också fira Husses ena bror som fyller 70 år. Bilen siktade in sig på Norrtälje men med uppehåll under vägen i Falun och IKEA!! Det blev tydligen diverse inköp på IKEA. "Detta varuhus är ett ställe som man alltid träffar bekanta" sa Husse. Norgrens i Västbjörka var där liksom Westers Erika med familj från Hjortgården. Väl framme i Norrtälje skulle Husse och Matte övernatta hos kusinen Anita för att sedan åka tidigt på morgonen efteråt till Nacka. Här sitter dom och äter frukost hos Anita och Dennis.

  

Dom har också en katt, så det måste vara en ordentlig familj. Visserligen är katten inte en vanlig bondkatt som jag, men det måste ju även få finnas andra raser i vår Herres hage.

  

Den ser lite barsk och funderande ut. Hon är flicka och heter Sofie.

På kvällen band Matte ihop blommor som 70-åringen skulle få på lördagen.

  

I morse åkte de alltså vidare till Nacka från Norrtälje för att hälsa på Husses barnbarn Malte och Melker. Melker känner jag sedan gammalt, men jag har aldrig träffat Malte. Det var väldiga köer på vägen som gick till Älvsjömässan, eftersom det var Trädgårdsmässa där i helgen. "Aldrig är det så mycket bilar då det är högmässa i kyrkan", sa Husse? Väl framme i Nacka gick de upp i huset och knackade på, varefter Melker öppnade och hälsade glatt Välkommen! Dom har också en katt, som lite mera har drag av en bondkatt, men han var rakad, det har inte jag blivit någon gång.

  

Husse satt i soffan med de båda grabbarna i  knäet. Husse kan aldrig sköta sig framför kameran. Alltid skall man skämmas för honom! Föresten Melker apade efter honom. Det är just detta jag är orolig för, han lär barnbarnen en massa rackartyg.

  

 

Malte var en riktig sömntuta.

  

Melker visade Husse två dansmöss som han hade i en bur. Husses arbetskamrat, Hall Ewa, gillar sådana djur. En av dem hade fastnat med rumpan i luckan, och svansen hade gått av på hälften.

  

Husse fotograferade sig själv, Melker och Johanna genom en spegel, det ser lite lattjo ut!

  

 

Johanna bjöd på härliga bakelser med hallon på vid fikat. Så småningom var Husse och Matte tvungna att ge sig av mot de Norra förorterna för att gratulera 70-åringen som har samma namn som jag. Där var det redan full fart och några gratulanter hade kommit. Dom har också en katt, men tyvärr så har han fått en och annan krämpa på ålderns dag så han har sjukpension och han får visst ut på någon grupplivförsäkring så han kan äta och må bra. Han har olika rätter att välja på.

  

Jubilarens dotter, Pamela, hade inte Husse sett på drygt 20 år. Hon har tre barn och make som också var med.

  

Det blev många glada skratt och många besök som kom. Min namnes svåger hade fyra barn med sig som var väldigt glada och lättsamma.

  

Innan alla skildes åt ville Husse att bröderna skulle bli med på en bild, Matte siktade med kameran så det blev bra.

  

Våran kusin Anita står under Svantes skyddande vinge och Gerts turturduva Inga sitter på huk.

  

Nu ställdes kosan åter hemåt till mig. De körde i ett streck till Gävle, där de tankade och sedan körde Matte hem sista biten över Lumsheden. Där vägen var hemsk. Knöliga iskanter och halt, men när de kom till Lamborn blev det enbart vinterväglag och lite mjukare att köra på. Det blev en stor glädje för mig att se dem hemma igen. Jag jamade högljutt hela kvällen. Nu är allt som det ska igen.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards