Direktlänk till inlägg 28 februari 2011

Måndag igen.

Av Walters Edénius - 28 februari 2011 18:39

Alltså, jag har inte vågat yppa något om detta för i torsdags trodde jag att husfolket fått fnatt. De hade bett att få två dagars semester. Jo, jo tänkte jag, semester, det brukar innebära allt möjligt det. Så även denna gång. När vi vaknade denna första semesterdag låg kvicksilvret under 15. Vem tar semester en sån dag? Efter lunchen åkte de mina iväg för att uträtta lite ärenden. De lovade att komma hem ganska fort och det gjorde dom mycket riktigt. Sen brakade det loss. De gav sig på vedbodgaveln med spett, kofot och hammare som om de var helt från vettet. När halva väggen var borta gick jag in. Nu är det slut med mitt liv i fäboden det var jag helt övertygad om. Kan ni tänka er riva väggen till vedboden mitt i vintern, det var 16 minusgrader denna morgon. Det värsta var att de var helt eniga. Annars när Matte får ett infall så brukar Husse kunna bromsa och styra upp och ibland är det ju också tvärs om. Men idag? Helt eniga!


 


Ja ni ser själva. Veden blev helt blottad där innanför. Jag har inte vågat gå bort och titta på detta spektakel på hela helgen. Jag vet att dom var där och bankade och rumsterade både på fredag eftermiddag och under söndagen, fortfarande helt eniga och totalt upptagna av dett tilltag. Det var rent förskräckligt!

Idag var det arbetsdag igen och strax efter det ljusnat drog dom iväg. Boda pratades det om. Diakonin, fönstertorkning hörde jag nämnas. Jag får inte ihop det, jag tror inte att diakonidamerna torkar fönster, annat än möjligen hemma hos sig själva. Det var detsamma hur det var med både det ena och det andra i Boda, bara jag får vara kvar här och slippa oroa mig för hur det är ställt med husfolket.

Jag tog mod till mig och närmade mig försiktigt vedbodens norra gavel och kan ni tänka er, vilken syn!


  

En helt ny vägg. Hur gick detta till? Jag gick på innsidan för att kolla läget.

Jag är helt förstummad, glespanelat hela väggen har dom gjort.

      

Jag såg till och med ut att dom lyft på två av stolparna och pallat upp med stenar. Nya reglar på fyra ställen. Fantastiskt, mitt husfolk har själva fixat detta och jag som oroat mig och trott att nu var det slut, färdigt. En saga var all. Oj oj oj så fel jag hade. Om ni tittar noga så kan ni se att i springorna mellan varje bräda sitten myggnät. Det var konstigt, veden blir ju inte myggbiten och när vi hämtar ved här brukar det ju vara myggfritt om man säger så.

När de mina kom hem idag så njöt jag av värmen på altanen, så fort att solen kommer så blir det varmt och skönt där ute. Det var nog första dagen i år som det gick att riktigt njuta där ute. Jag tog genast tilfället att vara framför fötterna på de mina och snacka hela tiden tills de förstod att jag ville få förklarat hur det gick till med den förtrollade väggen. Husse berättade att den gamla var rutten, vind och hade sjunkit ner i jorden så den behövde bytas. Därför rev dom och gjorde en ny vägg. Myggnätet mellan varja bräda motar regnet och släpper genom vinden så det torkar veden fast den ligger inne. Husse berättade att det var hans idé att byta ut väggen och när han fick Matte att gå med på det så var det bara att riva och spika nytt efter hennes uträkning hur de skulle få det att stämma på slutet.

        

  

De rev och lagade en halva i taget och det  fungerade riktigt bra.

Tänk att jag kunde missta mig så. ÅH! Vad det känns tryggt och skönt nu när jag vet att Husfolket är ok och vi har en nästan ny vedbod. Det är bara att fylla den med ved nu.

 
 
sockersnuttan

sockersnuttan

28 februari 2011 19:48

Ja ibland är dom helt från vettet, men det blev jättefint! Bra jobbat!

http://sockersnuttans blogg

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Walters Edénius - 21 november 2017 10:45

Idag var det på förmiddagen en tematräff i Bingsjö bystuga. Slipsar var temat och folk hade tagit med sig en och annan från gömmorna. Matte hade riggat upp en klädställning så det gick bra att förevisa kreationerna. Husse har samlat slipsar i många å...

Av Walters Edénius - 8 oktober 2017 18:00

Söndagkvällen innan ordinarie älgvecka, hölls en traditionell älgmålsbön i Bingsjö kyrka. Den har firats alla år sedan starten under 90-talet med prästen Fredriksson i ledningen, nu är det hans efterträdare Rudman, som håller i Finnmarkstrådarna. På ...

Av Walters Edénius - 22 augusti 2017 15:45

Här hemma i närheten av tomten bor huggormen Botvid. Den kommer åter varje år och blir längre och fetare för varje 12-årsperiod. Han har dessutom sin kvinna som han ormar sig runt. De trivs bäst vid Olanders Lissrutan. Där härjar dom fritt och på eft...

Av Walters Edénius - 3 juni 2017 20:46

   Idag åkte Husse och Matte iväg alldeles på morgonen. Men innan dess var Matte ner till Bûdgården, för Bûd Far skulle ha hjälp med sin termostat. Jag fattade inte det, men han hade kanske feber. Bonden kom nerifrån Hilmas för han hade givit djuren ...

Av Walters Edénius - 25 maj 2017 07:30

Tidigt på Kristi Himmelfärds dags morgon åkte Husse och Matte till Skoglundsgården i Enviken (Björkboda by). Där skulle det traditionsenligt firas en gökotta med efterföljande gudstjänst i samlingssalen. Bosse var redan där och såg till att allt var ...

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards