Alla inlägg den 23 februari 2011

Av Walters Edénius - 23 februari 2011 23:30

Det är kalla nätter och så ska det bli några dagar. När vi har -22 hos oss då är det kallt här, men samtidigt kan det vara nästan 10 grader kallare nere i byn närmare Amungen och för att inte tala om vid Jässbin vid sjön. Motorvärmaren tinar snällt upp bilen från tidiga gryningen tills det är dags att bege sig iväg till sina jobb för Husse och Matte. Jag är hemma och njuter av friden och passar på att sova min skön-hetssömn. Husse skulle behöva göra detsamma för att inte föråldras så fort, men det blir väl så när man har stillasittande innejobb jämt. Husse och Matte for iväg med väldig iver i morse. Klockan hade gått all-deles för fort. Husse skulle inte hinna fram i tid till Rättvik idag. Han ska svänga upp Matte till Boda först. Han kom fram till Rättvik en kvart senare, men det gjorde inget för han var inte saknad. Han hörde VD:n säga "nu är alla här och ingen saknas, sätt igång med psalmen Margareta!" Husse satt kvar ute i tam-buren och lyssnade utan att gå in på en gång. Mar-gareta är en av kantorerna i Rättvik, vilken hade varit med på Afrika-resan. För att göra Afrika aktuellt fortfarande kompade hon till en afrikansk psalm på en kohudsförsedd behållare som dom släpat hem. Husse tyckte att hon slog som om hon var förbannad på sin man eller arbetsledare? Eller också är det så våld-samt det skall spelas. Under denna musikaliska upplevelse tassade Husse helt obemärkt in och anslöt sig till dom övriga. Hemma hos mig satt jag och tit-tade ut och njöt av vackert väder.

  

Jag tog mod till mig och gick ner till Nygårds för att kika ner över det nya hygget i Bûdbacken.

  

Likaså uppåt mitt håll där jag har min hemvist.

  

Man ser klart och tydligt rävspåren över lindan. Kanske det är räven jag lekte med för ett par år sedan då den var valp?. Ikväll kommer Husse och Matte hem tidigare. Det har ingen körövning denna vecka. De har sportlov en vecka innan vecka 9. Men det passar bättre så för deras del men uppsjungningar och dylikt. Husse och Matte åkte hem redan strax efter kl. 16.00 och stannade till i affären hos Anna-Maria för att handla lite ätbart. Bonden mitt i byn var också där och gjorde inköp tillsammans med "Stim-kvinnans" dels-bo. Nygårds Kjell kom också in och gjorde sina val bland hyllorna. Sedan åkte min matmor och hennes moatjé vidare hem till mig och vår plats på jorden.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards