Alla inlägg den 8 februari 2011

Av Walters Edénius - 8 februari 2011 23:45

Idag skulle Gullis Matte lifta med Husse och Matte fram till sitt jobb. Hennes bil skulle få lite hjälp med bromsarna. Matte skulle putsa fönster i prästgården och börja den årliga storstädningen. Det var nästan kyligt att putsa fönster på förmiddagen så hon torkade taken och väggarna i stället tills klimatet blev bli bättre. Det var också barnverksamhet under ledning av Sylvia från Nôdre Gässbin på nedervåningen. Det kommer mammor med små barn som får leka och sjunga. Husse brukar spela när dom sjunger och dansar. Det var ett fasligt burrande hemma hos mej under dagen. Bonden mitt i byn körde upp med sin traktor ända ner till änden av lindan. Tänk att det går att komma fram i sådan djup snö. Men bonden är skicklig på maskiner och kan köra fram var som helst.

I prästgården finns det ett rum som kallas "Johannas kammare". Där hade "Prästgårds-Johanna" sitt rum då hon tjänte piga i början av 1900-talet. Hon finns fortfarande kvar i huset. Flera av dom som jobbar i prästgården hör att hon är i gång med sina sysslor. Men hon är en snäll ande.

Matte hittade visitkort efter möss i ett skåp i hennes rum och likaså i Hall Ewas rum. Husse åkte upp till Sven i Konsum och köpte musfällor och Matte gillrade dom med ost. Få se om det fastnar någon till i morgon. Nog är det väl själva den att jag ska behöva känna mig tvungen att hjälpa till även där, fastän Boda kyrkby dräller av kattor. Nej jag ansvarar för mitt.

Husse åkte på eftermiddagen ner till Rättvik för att spela på tre vårdhem. Där var det visst full fart på alla ställen. Vid 18-tiden var dom hemma igen och satte fart på eldningen i huset. Jag var inte inne när dom kom, jag höll på att passa på rov i ladan.

  

Men när jag började känna röklukt från skorstenen lämnade jag posten och anslöt mig till pöbeln.

I morse var det samma rutin igen. Gullis Matte liftade igen till jobbet. Matte skulle även idag onsdag jobba med storstäd-ningen. Husse var så nyfiken om det blivit någon fångst i fällorna. Matte kollade först hos Johanna, ingen hade fastnat, men mössen hade ätit upp osten och lämnat mera visitkort. I Ewas rum däremot hade en mus inte hunnit äta upp osten, den avled mitt i middagen.

      

Den var skapligt stor nästan 2 dm inkl. svans. Men det är säkert många kvar, nästa gång kanske det blir en tolvtaggare!! Här hemma är det skotrar som kör för fullt förbi. Snart kommer det upp skogsmaskiner och skall gallra ur lite barrträd. Då blir det nog blåsigt så det förslår. Jag hann knappt fundera förrän det kom en skördare och började på att kalhugga i Bûdbacken de tallar och annat som var kvar. Till och med dungen högst upp är borta som Sanfrid har. Husse och Matte kom hem vid 22-tiden och då jobbade skördaren för fullt. Maskinen lyste upp natt-himlen med alla strålkastare. Den gjorde klart till midnatt och plötsligt var det tyst som alltid här. Få se vilken ödeläggelse den åsamkat? Jag skall kolla lite i morgon bitti. Husse lär nog gå ner och kratta undan ris och bråte som ramlat ner under arbetets gång.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards