Direktlänk till inlägg 29 januari 2011

Ledig helg

Av Walters Edénius - 29 januari 2011 18:21

  Idag och i morgon har Husse och Matte ledig helg. Det är skönt att få ha dom hemma ibland. Matte satte igång med att baka stomp och samtidigt lyssna på Melodikrysset. Igår när Bonden mitt i byn höll på att putsa till snön nere vid Nygårds höll han på att skrämma vettet ur mig. Jag var under stugan vid Nygårds och letade efter möss. Vid sådana tillfällen är man väldigt koncentrerad och jag märkte inte att en traktor med skopa var på väg och så rände han in skopan mot huset. Jag satt alldeles innanför husgrundet. Jag flydde i amok hem som en svart rita längs marken. Idag hörde jag en skoter komma uppför backen. Det var en bastant arbetsskoter med brett terrängband, alltså ingen skoter för småbarn och noviser att köra. Det var Bonden som kom upp och hälsade på en sväng. Det var alldeles rökigt inne och mjöligt från stomp-baket.

Så småningom åkte Husse och Matte ner en snabbis till affären efter lunchen. Matte skulle baka klabbe och hade glömt att köpa mjöl. Det blev ett Herrans oväder mitt på dagen ett par timmar. Det snöade stora lappar och det blåste hårt så att kvistar och snö blåste ner från träden. När de åkte på vägen genom Stormyren körde de om den glatt vinkandes Tages Anita som åkte spark så det sprutade om det. I affären var det bara Husse och Matte som handlade för klockan var strax stängningsdags. Gullis Matte expiderade och hennes man höll henne sällskap. Efter inköpen åkte mitt husfolk upp till Hållberget för att se om det gick att köra bil den vägen ända fram till Blåbergsåsen. Stora-Enso håller på att driver där så vägen var fint plogad av Uffe. Det rökte ur skorstenen hos Tiskan. Hon hade cykeln utanför bron, hon ses cyklande emellan åt fram till Bingsjö för att handla, fast det är vinter och halt väglag. En hamper kvinna. Dom avverkade inte vid stickvägen mot Blåbergsåsen utan vägen som går in väster om den. Plötsligt mötte dom en fågeljägare med hund komma kamoflageklädd och rödkindad. Det var Lâggar Sören från Ovanmyra, han hade även ett par kompisar med sig, fast dom var på andra ställen i närheten. Husse och Matte hitta en hundväst ändeslånges vägen på rakan efter bebyggelsen på Hållberget och då passade de på och fråga om den tillhörde Sörens hund, men han visste vem den tillhörde. Sören skidade till sin bil i riktning mot Hållberget och mitt husfolk åkte på längs vägen i motsatt riktning. Vid vändplanen låg det en karl och höll på att skjuta in sitt gevär. Han hade inte sett så mycket fågel som var inom skotthåll. Nu hade vädret blivit mycket bättre, det hade slutat snöa och solen sken som den brukar göra en vacker vårdag. Husse och Matte vände åter hemåt och vid Katthelvetet mötte de Bonden mitt i byn med sin turturduva åkandes sin automobil. Nu hade vädret blivit jätte-fint "kanske vi skall ut på en skidtur nu?" sa dom resonerande medan de hämtade dagstidningarna vid Lutherkroken. Med den inställningen åkte de raskt hemåt, men när de kommit upp på backen vid oss var det så blåsigt och det yrde upp snö från marken. Nej det blev fika och så bakade Matte klabbe innan de gick ut och städade upp i uthuset. Husse älskar klabbe och det skall vara sås på Bodavis där fläsket är iblandat.

  

Husse skottade fram vedhögen eftersom det snart är dags att börja kapa och klyva igen. Plötsligt hördes ljudet från motor-sågar, men som visade sig vara skotrar. Två stycken kom upp vägen från Stursvôdn och när de kom till Päkkos gjorde de en gir upp över Elofs valln och försvann men kom åter i samma spår tillbaka efter en stund. Matte tyckte att hon såg flera än två skotrar men Husse såg bara två med en person på vardera. Efter ett tag kom en av de två tillbaka körandes samma sträcka upp över Elofs valln och tillbaka, det verkade som om de skulle trampa hop ett bra spår eller så var det rekognosering av något? Körningen hade också gått förbi Hilmas på den gamla buffringsvägen. Nu hade lugnet lägrat sig av skoterlätena men i stället hade blåsten tilltagit hårt. Det blåser västligvind och det är nästa stormstyrka i vissa byar. Då är det skönt att ligga vid öppna spisen och värma sig. Husse och Matte skulle äta Bodas nationalrätt klabbe med fläsksås och jag fick min ostbit vid Husses fötter.

  

Husse älskar klabbe, han kan äta hur mycket som helst. Matte fotade Husse och han har tröjan som Melker är avbildad på.

  

Ser det inte gott ut? Jag gick in och tittade på reklamen på TV:n medan öppna spisen värmde mig.

    

I morgon är det söndag och husfolket är lediga från sina jobb. Husse har den kvinnliga kollegan från Rättvik som avtalad vikarie, men hon har i sin tur lejt in en annan person till vikarie. Husse tror att vederbörande skulle ha en ådra från den anglikanska korgossevärlden och som bor ihop med en klerk. "Min dräng hade också en dräng, och båda voro de lata!" Ett ordstäv från Överboda i Leksand. Ikväll är det Postcordmillionären och sedan Amerikas roligaste TVklipp, om det nu inte blir strömlöst förstås.

 

 
 
sockersnuttan

sockersnuttan

29 januari 2011 20:06

Här blir det fortet, som börjar alldeles strax. Skidslandslaget mot kampsportarna, min favoritsport mot mattes kan man säga.

http://sockersnuttans blogg

 
Brittis

Brittis

29 januari 2011 20:42

Klabbe och rödvin! Kan de va´ nåt´? Men jag kan tänka mig att det är mysigt för husbondfolket när stormen viner kring knutarna och det är mysigt och varmt inne.

http://brittis.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Walters Edénius - 21 november 2017 10:45

Idag var det på förmiddagen en tematräff i Bingsjö bystuga. Slipsar var temat och folk hade tagit med sig en och annan från gömmorna. Matte hade riggat upp en klädställning så det gick bra att förevisa kreationerna. Husse har samlat slipsar i många å...

Av Walters Edénius - 8 oktober 2017 18:00

Söndagkvällen innan ordinarie älgvecka, hölls en traditionell älgmålsbön i Bingsjö kyrka. Den har firats alla år sedan starten under 90-talet med prästen Fredriksson i ledningen, nu är det hans efterträdare Rudman, som håller i Finnmarkstrådarna. På ...

Av Walters Edénius - 22 augusti 2017 15:45

Här hemma i närheten av tomten bor huggormen Botvid. Den kommer åter varje år och blir längre och fetare för varje 12-årsperiod. Han har dessutom sin kvinna som han ormar sig runt. De trivs bäst vid Olanders Lissrutan. Där härjar dom fritt och på eft...

Av Walters Edénius - 3 juni 2017 20:46

   Idag åkte Husse och Matte iväg alldeles på morgonen. Men innan dess var Matte ner till Bûdgården, för Bûd Far skulle ha hjälp med sin termostat. Jag fattade inte det, men han hade kanske feber. Bonden kom nerifrån Hilmas för han hade givit djuren ...

Av Walters Edénius - 25 maj 2017 07:30

Tidigt på Kristi Himmelfärds dags morgon åkte Husse och Matte till Skoglundsgården i Enviken (Björkboda by). Där skulle det traditionsenligt firas en gökotta med efterföljande gudstjänst i samlingssalen. Bosse var redan där och såg till att allt var ...

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards