Alla inlägg den 8 januari 2011

Av Walters Edénius - 8 januari 2011 23:45

Vad håller dom på med egentligen? Resväskor och kassar, kostymer och annat är framhängda, nu ska dom antagligen åka i väg på något. Jag blir lite frustrerad av resväskor sedan Boda-tiden. Då åkte dom fram och packades och så kattburen som jag skulle in i, sedan iväg hit till Bûdär för att tillbringa en helg. Nu är det så skönt att vi bor här och jag slipper dessa instängda transporter. Men jag blir lite rädd igen när jag ser dessa väskor, jag får dåliga "vibbar" eller vad det nu heter, som ungkatterna uttrycker sig nu för tiden. Nu fick jag i alla fall klarhet i deras förfarande. Husses mellanbarn fyller 30 år och skall hålla fest i sin bystuga dit Husse och Matte skulle åka. De for iväg under lördagförmiddag till Norrtälje, där Husse har en kusin. I deras gästlägenhet skulle de övernatta. Vid 14-tiden kom de till härbärget, där de packade upp sin väskor och bäddade iordning slafarna, så det bara var att krypa till kojs tills de skulle komma åter under natten. Husses kusin hade mat iordning och det passade alldeles utmärkt efter en sådan lång resa. Festen i Jarlaberg, som ligger nära Nacka, skulle börja 18.00 Varken Husse eller Matte är några Stockholms-trafikanter, så de åkte i tid för att försöka hitta fram. De hade fått fyra olika vägbeskrivningar och de valde ut den som lät enklast. Dom stannade till vid Lahäll och hejade på Husses bror och svägerska, som nästan tappade fatt-ningen när dom stod på bron. Men det var trevligt att ses en liten stund, då det är långt mellan varven. Sedan for dom iväg vidare mot slutmålet eller kvällsmålet. Via Bergs-hamra åkte de in mot Essingeleden och åkte sedan väg 222 och då var dom plötsligt framme. De körde i långa tunnlar. Nu var det parkeringen som skulle ordnas. Det var hur mycket snö som helst så småvägarna i bostadsområdena var enfiliga. Men Husse och Matte hade via nätet sökt på parkeringar i trakten och i närheten av skolan skulle det finnas möjligheter, vilket det också gjorde. Sedan var det bara att gå en genväg så kom dom upp till deras hus. Det var en liten stuga mitt bland de höga husen, som de boende runt om kunde använda till privata fester. Såsom våra bystugor alltså. De mötte Melker, som var på väg upp i lägenheten för att hämta något och han blev mäkta snopen över att möta Morfar och Susanne där! Men han visade dom på ett redigt sätt vägen till rätt ställe. Det var dukat fint på alla borden, det skulle komma närmare 40 personer. Husses dotter och måg var glada att se dom komma, eftersom det inte var helt säkert att de skulle komma p.g.a förkylningar.

  

Dom hade gjort färgglada isbehållare, ur vilka bålen ser-verades. Melker fick låna Husses kamera och han fotade hela kvällen. Här står han och kollar in i Husses kamera.

  

Herbert Halvarsson från Idre och Agneta från Avesta, båda kommunalråd på respektive orter satt vid samma bord som Husse och Matte.

    

Melker satt alldeles intill Husse. Melker hämtade mat och fika till honom och Husse sa "Inte ska du behöva passa upp på en gamma gubbe!". Och han svarade "Jag vet att du är gammal, men du är så bra som du är!". Tårtorna hade Husses yngsta kôlla gjort, hon är som en riktig konditor.

    

Husses äldsta kôlla hade gjort några smaskiga bakelser, som lade sig som bomull kring midjan.

  

Här står dom alla tre med födelsedagsbarnet i mitten:

  

Vid midnatt for de åter till Norrtälje för att övernatta. Efter frukosten på söndagen åkte de åter hemåt till mig. De hade regnat här under dagen så skaren var vattenbegjuten och egendomlig. De stannade till vid kyrkogården där Husse har sina nära och kära begravda, men snödrivorna var så höga så det gick inte att komma fram och tända ljus. De åkte över Lumsheden så de kom till Svärdsjö ganska snabbt. Jag var så frusen här hemma, jag hade krypit under överkastet för att bli varm. Visserligen gick luftvärme-pumpen för fullt, men brasorna i öppna spisen och kaminen är bättre för en katt. Jag kröp fram när Husse kom in och jag blev jätteglad. Det är inget roligt att vara ensam hem-ma en hel natt. Hoppas det dröjer med sådana här utflykter i framtiden. Jag är så beroende av sällskap, det är så mysigt när vi är hemma om kvällarna alla tre och njuter av var-andras sällskap och björkvedens värme.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards