Alla inlägg den 23 november 2010

Av Walters Edénius - 23 november 2010 20:28

I morse klädde Husse och Matte sig kyrkfina i ottan. Det var minus 8 grader. Det hade varit - 17 i Bingsjö i natt. Jag var inte på humör. När det är stressigt på morgonen går värd-folkets vanor hur som helst. Jag vill att Husse skall elda i kaminen på morgonen. Då umgås vi och kommunicerar med varandra, jag sitter på en tidning, som han lägger ut på golvet och jag tittar på hur han försöker få eld. Han klappar mig och samtidigt pratar han med mig på ett naivt sätt, men det bjuder jag på. I morse satte Matte igång med eldningen i kaminen och hon gjorde inte lika, det var säkert inget tekniskt fel, det var bara inte som vanligt. Jag kom av mig helt enkelt.

  

Jag iddes inte gå upp medan dom var hemma. Dom stack iväg fort till kyrkan för att förbereda tills Advents-ottan skulle börja. Det var Ingels skolas elever och personal som skulle komma plus alla andra som ville delta. Matte tände alla ljusen i kyrkan. Husse övade på pianot och orgeln och han hjälpte till att skotta lite snö vid infarterna. En av Bingsjös äldre innevånare, som numera bor på ett äldreboende i Falun, gästade gudstjänsten tillsammans med några kompisar. Det var Knutes Ellen. Hon sjöng med i Bingsjökören då det begav sig. Nu var hon så tuff, att hon t.o.m tuggade Toy när hon kom. De reste hit på morgonen tack vare Kåks Marias insats.

  

Päkkos Svea kom först av alla till kyrkan och Knutes Ellen kom sedan och gladdes över att träffa sin forna granne.

  

 

Så småningom kom det folk från alla håll och skolbussen full av barn och lärare. Även ett par utbytesstudenter från Irland kom och spelade en låt. Dom åkte med fiolelevernas lärare.

  

  

Husse och Matte hade förra veckan varit i Ingels skola och övat alla sångerna med eleverna, som nu sjöng av hjärtans lust. Tre elever spelade även gitarr. Flink Anton i mitten är son åt den ena av snickarna till vårat utbygge.

  

Isak ledde gruppen, han spelar också ukulele ibland med Fällmans orkester. Maja från Bôrn spelade en brasiliansk låt på klarinett. Efter denna Advents-otta gick alla över till By-stugan och fikade. Barnen fick Oboy och smörgås, övriga kaffe eller te. Pia, Anna-Maria och Walters Kristina från Bingsjö Lanthandel hade ordnat detta. Alla lät sig väl smaka och stämningen var på topp.

        

Efter denna gemytliga samvaro gick Matte till kyrkan och jobbade med förberedelserna till första Advent. Husse åkte till Boda Kyrkby och spelade på Backåkern. Åssjö Inga fick besök av gratulanter från sin hemtrakt, hon fyllde år i jons. Det blev kväller även denna dag och Husse och Matte kom hem till mig. Min irritation sedan i morse hade gått över, för långsint det är jag inte. Under tiden Husse och Matte inmundigade kvällsfödan gick jag ut i snålblåsten och tog en fet och stabil sork, som jag överlämnade på salsgolvet. Det blev idel rosor och jag framstötte många orala välljud. Husse kom på sedvanligt manér med skyffel och sopborste för att bära ut läckerheten. Jag hängde på ut och satte i mig nästan hela.

Efter att vi alla tre ätit var och en på sitt sätt, skulle mitt värd-folk förbereda morgondagen. Matte höll på med sitt och Husse med sitt. Kerstin Johansson skulle träffa Husse i morgon och sjunga några sånger för en framtida musikkväll. Hennes far var folkskollärare här i vår by för många år sedan. Han var jätteduktig på rättviksmål, han skrev t.o.m en bok om det. Jag gick in och satte mig brevid Husse för att assistera om det var så att han högg i sten. Vissa ackord lät nästan så, men jag höll god min.

  

Matte satt och gick igenom gamla tidrapporter eftersom det skall föras statistik om allting. Tänk att siffror skall avgöra om man behövs eller inte, vad man utför är inte så viktigt. Vilka tider vi lever i!  

 

 

 

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards