Alla inlägg den 19 november 2010

Av Walters Edénius - 19 november 2010 17:00

Idag är det kallt här hos oss. Ute alltså. Brrr! T.o.m Husse fick på sig långkalsongerna eller erotikdödarna, som han kallar dem. Det är bara -10 grader med det känns värre, snön lyser vit på taken. Det har varit en violdag för oss. Men Matte har ändå inte vilat. Hon har fortsatt att sy gardiner och annat. Stuvbitarna går åt. Det är jättemysigt att ligga på en stol vid sidan av Matte då hon syr.

    

Jag har faktiskt varit ute en hel del och fått mycket av den kyligt friska luften i mig. Husse och Matte tog in julgranen som skall stå på altanen. Den passade precis i en gammal mjölkkruka från den tiden det var mjölkkor här på gården. Matte har lagt in ny rumsmatta under stora rumsbordet. Hon har även satt upp de nya gardinerna som Husse valt. Jag sitter gärna på stolen och njuter av dom, det är nämligen en katt i mönstret. Det är jättemysigt. Klart att det ska vara katter på gardinerna!

 

  

Efter lunchen åkte Husse och Matte ner till byn och affischerade om "Förmiddag i Finnmarken" och hämtade posten. Sedan åkte de in till Gullis Matte för att låna en krus-kavel. Matte och jag skall kanske baka glödhoppor i morgon medan Husse är på begravning och julmarknad i Boda Prästgård och spelar. Gullis Matte berättade att dom eländigt nog fått en vattenläcka från badrummet som droppar ner i källaren. Kan det bli värre. Kallt ute, julen står för dörren och så en vattenläcka? Toaletten, diskmaskinen och allt annat som har med vatten att göra kan inte användas. Till all lycka har de en lillstuga på gården som är utrustad med det som krävs i bekvämlighetsväg. Utanför på gården skuttade en brokig kanin kring Mattes bil. De har visst tre stycken som skuttar omkring på gården därhemma, på kvällen skuttar de åter in i sin hage. Vad fritt och skönt dom har det. Nästan som jag. Efter att de besökt Bûdmases gård for Husse och Matte vidare till Bingsjö Centrum för att handla. Där var det mycket folk, fredag är ofta den stora inköpsdagen. Jones Peter mellanlandade mellan några turer, det tyska paret från Ilias-tjärn var där, liksom Jones Mona som handlade födelsedags-present till sin man som har bemärkelsedag i morgon. Liss Åke och hans mor var även där. Under tiden Husse och Matte var borta i affären kom grannarna till Lillstugan nere vid Bûdgården. Det var en angenäm överraskning. Det lyser så fint där nu och det röker ur skorstenen. De har till och med tänt maschaller som fladdrar värmande i vinterkvällen. Få se om deras dotter är med? Hon har en hund som är av rasen Kelpie. Hon har en väldig pli på den. Nu behöver den i så fall inte vara rädd för elstängslet längre. Bonden mitt i byn har lindat in trådarna över vintern och själv åkt till varmare land. Få se om Bûdgårdsfolket också kommer? Ikväll skall Husse och Matte prova på tomtegröten med tuttul och skinka. En typisk jul-människoföda. Jag ändrar inte min diet bara för att julen nalkas. Hoppas ni som läser mina bloggar får en skön helg, det är ju sista söndagen på kyrkoåret nu i övermorgon, den s.k Domsöndagen. Sedan kommer nytt kyrkoår som inleds med första Advent. Om det är något jag kan, som katt, så är det kyrkoårets dagar och fånga möss. Jag har blivit miljöskadad av de två som jag ansvarar för här i stugan. Jag visar varje morgon genom att vira min svans runt deras ben att jag rår om dom. Fast dom tror ju tvärt-om, men det kan dom göra. Jag får nästan varje dag ett inlägg från någon läsare. Idag fick jag från Karin i Tänger-pojkarna och från Brittis. Få se vem som kommenterar mina rader härnäst?

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards