Alla inlägg den 4 november 2010

Av Walters Edénius - 4 november 2010 18:57

I morse var det väldigt disigt och det regnade lite grann en stund. Det var varmt i luften. Husse och Matte skulle vara hemma hos mig i dag, åtminstone större delen av dagen. Efter sedvanliga morgonbestyr körde Husse igång med att vittja musfällorna i ladan. Två stycken av sex möjliga. Den ena låg slut vid sidan om fällan och ostbiten var orörd. Det var en åkersork som tydligen var lättskrämd. Sedan skulle det fyllas på med ved överallt inne, fåglarna skulle få påfyllning av solrosfrön. Matte satte igång med att göra iordning älgköttet som legat till sig några dagar. Hon är så noga med att putsa rent så det blir smakligt. Husse hjälpte till med att skriva lappar "grytbitar", "bog", "ryggfena", "klövar" osv. Han fick också paketera in bitarna i gladpack. Jag tittade på honom i smyg. Han har ingen snits på att rulla ut gladpacken och linda in köttet. Den där genomskinliga folie-hinnan trasslade ihop sig och han hade svårigheter med att riva av den på den tandade kanten. Det ska tydligen vara kvinnliga händer att få någon finess på dessa sysslor. Jag gick ut och kikade efter något ätbart bakom ladugården. På en av de 1000-tals stenarna som finns i hagen satte jag mig på pass. Det dröjde inte många minuter förrän det kom en skogsmus kilande vid väggen. Jag knep den i ett huj. Husse kom ut och berömde mig. Han tyckte det lät äckligt när jag bet i den så musens revben krasade sönder.

    

Jag fick förresten ett brev häromdagen från en sommargäst här i byn. I kuvertet låg ett tidningsurklipp som handlade om en katt och dess matte som hade höstdepression för att dom inte kunde bo på landet. Jag blir så jätteglad när någon vill skriva till mig. Tusen tack! Innan vi flyttade hit till Budär var avslutningen på All-Helgonahelgen, som nu stundar, den sämsta stunden på året för min Matte. Då skulle hon stänga Budär för vintern. Hänga mattor och sängkläder på stängerna i taket, tappa ur vattnet ur vattenpumpen och fara till civilisationen för att "avnjuta" vintern. Fy det var så hemskt synd om henne då. Hon var moloknare än en blöt katt.

Nu är det annat. Nu pysslar hon och förbereder sig för vintern med entusiasm och glädje.

De mina packade in lite grejor i bilen och åkte ner till kyrkan för att ordna ett och annat inför helgen. Det skulle ut några vinterkransar, det skulle köras sopor och ordnas vid gravarna. Sedan var det dags att besöka affären. En säck solrosfrön köptes liksom matnyttiga saker för dem själva. Jag hade redan skaffat mat bakom ladan. Husse har också köpt kattmats-burkar på BeCa i Rättvik. Det är den enda firman i trakten som har den sortens mat. Dom andra innehåller ämnen som jag får njursten av, och det gör jätteont. Det var Anna-Maria och Linda som var i affären och jobbade. En av Nygårds Brittas tvillingkôllor kom ut ur affären tillsammans med sin pojke. Det var tutulbak i bagarstugan i Bingsjö för släkten Jones. Det fattas alltid någon ingrediens när det skall bakas åt så många. Under tiden Husse och Matte handlade kom Ragnefalk från Finnbacka och Froms Pelle från Svabensverk för att göra sina inköp. Sedan hämtades posten vid Luther Kroken och färden gick hemåt. Det hade börjat skymma så smått, Husse och Matte kom på att de skulle ta stavarna och göra en snabb promenad ner till Rockavägen och tillbaka. Jag var ute när dom stack iväg, "gå ni!" tänkte jag, "har ni inte trampat tillräckligt idag?"

Efter någon timme var de åter, varma och rödbrusiga. Plötsligt kom det en bil körande i backen. Det var Bûdgårds Far som kom. Med sig hade han två kompisar. Dom skall vara här i helgen och njuta av tillvaron. Säkert gör dom en utflykt till Björkbûdär och grillar korv. Det är så fint när det lyser i deras stuga och när det kommer röksignaler upp ur skorstenen.

Nej nu skall jag gå in i stora rummet och lägga mig en stund framför den varma kaminen. Hoppas jag får slumra i fred, Husse har en förmåga att öva på pianot när jag vilar.   

 

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards