Alla inlägg under oktober 2010

Av Walters Edénius - 16 oktober 2010 19:03

Vad kallt det var i morse! Snö och is. Husse och Matte skulle till Boda och ha en storövning med kören. Det var bara glansisen hemifrån och till Tora Motlut. Värst var det på Hållberget. Framme i Boda var det rena sommaren. Dom måste köra försiktigt eftersom vinterdäcken inte satt på bilen. Jag hade det väldigt skönt inne i stugan. Matte hade eldat överallt i morse och sedan var luftvärmepumpen igång när dom for. Jag tog plats på deras säng bland de vita kuddarna med spetsar på. Sov gott!

I Boda övades det till Alla Helgons Dag, Advent, Lucia och Jul. Dom tog lunchpaus i prästgården, här kan ni se så gott det verkar. Det var visst revbensspjäll och potatisgratäng med avocadosmörja (Husse kunde inte namnet) sedan var det en sås som inte heller hade namn. En av Alfarna i kören ruskade på karotten med denna härliga rätt. "Den gungar som din mage" var det någon som sa i kören åt Husse. Hur som helst var det fantastigt gott, ni kan väl se här hur dom njuter.

                  

Efter övningen städade Matte av prästgården så nästa evenemang kan börja, som blir i morgon kväll. Diakonins Dag.

När Husse och Matte kom hem var karlarna i Budgården här och grejade med sin fyrhjuling. Det var snökedjorna som skulle på. Husse bestämde då sig för att "nu ska vinterdäcken på" det ska komma 9 mm nederbörd på onsdag och det ska bli kallt. Under tiden höll Matte på att göra vinter i rabatterna och hon tog ut sparkarna. Jag, som hade vilat hela dagen medan Husse och Matte var borta, gick ut och umgicks med dem. Tänk jag tog två möss på raken. Vilket flyt! Husse funderade på att köra in Grållen. Han körde igång den och då blev det slut på bensin. Batteriet blev även lite avdomnat. Men bensin finns att köpa och battriet kan laddas. Det var denna dag. Snart åker nog de mina till Rönndaln för att hämta ett paket som kommit. På Shellmacken där lämnas försändelser ut som inte ryms i postlådan.

 

Av Walters Edénius - 15 oktober 2010 21:02

Den här veckan har det varit älgjakt kan jag upplysa ifall nån nu missat det.

Kvinnor och män i gröna kläder och röda kepsar eller i vintermössor med röda band på. Min Matte hon har läst en bok för mig och Husse. En bok som hon läste för sina barn när de var små. Boken handlar om en Hund som heter Buster. Han ska vara med på sin första älgjakt. Hans Husse har pratat om det i flera veckor så han förstår att det är nåt speciellt. Vid en mötesplats träffar de Torpar-Olle, Anders i svängen, Kurt från stan och baron Sjölejon. Min Matte hon säger att det finns minst en Kurt och en baron i varje jaktlag. Känns det igen? Matte är uppväxt med en inbiten jägare så jag tror att hon vet vad han talar om.

Buster tycker inte om Kurt därför att han kallar honom för "hunn". Av baron får han en snabbkurs att älgar har horn, stora horn. Medan gubbarna dricker kaffe sätter Buster igång jakten. Han följer ett spår, som han tror är kommer från älg, han kommer ifatt djuret ser att det inte har horn och ger upp. (Matte visar en bild i boken på en älgko). Buster ser ett annat djur ute på en åker och det har horn, stora horn. ( Matte visar en bild till, det är på en Highland Cattle). Buster försöker få med sig det stora djuret men misslyckas och måste ta sina bakspår för att få hjälp av sin Husse. Den stora "älgen" följer efter Buster, det gör korna också. Husse och de andra blir inte alls glada när Buster kommer. Det blir ett stort tumult och även bonden kommer. De skriker åt "älgen" och varandra och det slutar med att baron skriker att det är Busters fel alltihop.

Buster blir utskälld och hemvisad. Han tycker älgjakt är botten, han tänker gå hem och leka med bollen i trädgården för det är han bra på. 

Matte säger att det finns säkert massor av hundar som denna vecka varit i skogen utan att ha fått lära sig ordentligt innan. De har säkert kallats för usla hundar av pass-skyttar som tror att det ska skälla oavbrutet intill varje pass, fast det inte finns några älgar.

Boken slutar med att Buster kommer hem till gården och då är räven i hönshuset för han tror att Buster jagar älg. Buster ger räven en omgång och får beröm av sin Matte. Rävjakt är roligare än älgjakt tycker Buster. Jag håller med. Om det nu är så att det finns hundar runt omkring som fått skäll för att dom är usla, så vet ni att här hos mig finns det rävar att jaga. (Se tidigare inlägg).

Av Walters Edénius - 14 oktober 2010 20:15

Fy vad kallt det varit i dag. Stormvindar och sedan kom den första snön fram på eftermiddagen, men det var ingen ide att ta fram snöslodan. Husse var hemma hos mig idag hela dagen, han räfsade upp löv trots att det blåste. Men han tog gräsklipparen till hjälp med uppsamlare. Han har även fixat lite efter Budvägen vid vattentrummorna. Matte var på jobb och ärenden till jobbet samt en"Tjejträff" och sen en resa till Mora med sin mor och dotter. Många olika uppgifter på en och samma dag. Lika bra när man har "egen bil" sa hon.

Jag fick för första gången ett brev idag. Det stod inget namn på avsändaren utan bara "Hälsningar från dem som for till världens ände". Det ett ganska långt brev. Inte bara det; I brevet fanns 3 par sockor med kattmönster på. Vilken överraskning. Jag kommer att förära Matte dom eftersom det var i hennes storlek. Sovstrumpor tror jag. Så jag kan ligga i fotänden och kolla in mönstret och bara njuta. Kan ju inte trädgårdsarbeta med så fina fötter.

Bonden kom upp med ett grönfoderlass till djuren på kvällskvisten. Han berättade att han skjutit en älgtjur modell mindre på Vattumyre och att han hade Gullis Lillhusse med sig på passet. Vilken upplevelse det måste ha varit för jakteleven. Nu hör jag Matte komma hem, strålkastarna från bilen sveper över trakten. Nu ser vi hur det lyser i husen i Bingsjö. Från Nygårds ser man även lysen i Finnbacka. Så är det när löven rasat av träden.

Bud Far och Bosse har också kommit hem.

Av Walters Edénius - 12 oktober 2010 19:37

Tisdagen har varit ganska lik tisdagarna i allmänhet. Men det har varit kallt idag och blåsigt. Visserligen har solen gjort sina tappra försök till att bestråla varelserna på vår karta, men utan nämnvärda resultat. Grannarna i Bûdgården åkte iväg till sina pass tidigt i gryningen. Husse och Matte gjorde sig i ordning för sina arbeten. Matte skulle få en tuff dag på kyrkogården eftersom Husse inte kunde komma hem förrän vid 17-tiden och hämta upp henne. Matte har gjort vinter för minneslundens fontän och risat över den med granriskvistar. Hennes arbetsledare plus två personer från kyrkogårds-kontoret gästade henne. De skulle mäta upp gravarna för att framöver digitalisera en ny gravkarta. Matte räfsade för övrigt löv hela dagen. Hennes armar var ganska möra när det blev kväller. Bingsjölaget hade visst fällt en kalv. Matte såg från kyrkogården när hon jobbade, att det hängde ett mindre djur i deras slaktlada. På kyrkogården kommer det varje dag en stor och grann räv och hälsar på. Den är så där lagom spak och lite nyfiken. Hemma hos mig har vi också en räv. Idag var han här och tog det andra äpplet som Matte lagt ut som höstdekoration. Jag trodde att rävar var köttätare men den här har tydligen övergått till den vegetativa kosten.

Husse åkte mot Boda och på Hållberget såg han två bakanta som satt i sina älgtorn, Wenngrens Lars och Jöns Göran. Han ville inte signalera åt dom i fall det var något på gång. Husse fortsatte till Boda Prästgård och jobbet. Fastighets-teknikern med sin biologiska pryoelev var där och satte upp en ledstång mellan våningarna. Diakonitanterna vill gärna åka ledstång på måndagarna när de har möte. Idag var det även barntimmar med Lottie. Små barn och mammor. Husse spelade och sjöng tillsammans med dom en massa barnvisor. En del av barnen kallar Husse för pappa, det verkar ju misstänkt? Sedan var det förflyttning till Backåkern och ny musikstund och andakt. Idag var det Ewa Hall som ansvarade. Gullås Ivar brukar alltid komma och ta en svängom med sin rullator när Husse spelar, men inte idag, han kanske inte var så pigg, eller så var han på älgjakt. Maj från Altsarbyn var där i stället. Hon skriver alltid en lång lista med olika schlagers och annan musik till Husse som hon vill att han skall spela. Då får Husse verkligen visa vad han går för. I dag spelade han som avslutning "Konvaljens Avsked" och "Höstvisa". Därefter hemåt. I Lidbergsbacken, det värsta ställen att möta bilar på, kom det ett helt lämmeltåg med bilar och släpvagnar, det var Lenåsjägarna som kom med tre älgar. Sedan var Husse snart i Bingsjö för att hämta Matte och sedan posten. Väl hemma hos mig var det att göra varmt i huset. Jag var ute när dom kom och jag gick och tog emot dem. "Vad kall du är i pälsen" sa Matte. "Vad skönt att hon kände det" tänkte jag "så att hon inte trodde att jag befunnit mig inomhus och latat mig hela dagen". Jag gick en sväng bakom garaget och snabbt som ögat fick jag tag på en liten skogsmus för inmundigande. Som vanligt lämnade jag gallblåsan till allmänhetens påseende. Husse och Matte gick in och åt också (dom på sitt sätt). Matte gick sen ut och plockade ner vinterfrukten. Våra tvenne äppelträd har burit rikligt med frukt i år. Husse åkte ner och ställde bilen vid Gengasvägen. Han hade med sig skyffel och spade för att fylla igen dom största groparna som bilen struttar i varje gång de åker. Hoppas att det håller sig så här ett tag. Under tiden gick jag in och lade mig på Husses och Mattes säng bland kuddarna. Härligt! Härligt!

      

Jag hörde Husse komma hem och tyckte mig märka att han gick ner till Bûdgården för att prata en stund med Bûd Far och Bosse. De skulle efter dagens kyliga tillvaro unna sig en stund i bastun för upptining. Väl unt!

Av Walters Edénius - 10 oktober 2010 23:45

Det rökte ur skorstenen nere i Bûdgården. Bûd Far och Bosse hade nog vaknat och satt med fruktosten framför sig. Det gjorde även de mina. Husse och Matte eldade och jag åt också för att sedan gå ut en sväng och kolla. Husse och Matte åkte iväg ganska tidigt och på vägen var det en björn som lämnat ett visitkort av modell större. Nästan så den fastnade under bilen.


 

Husse fortsatte till Boda kyrka där han skulle spela på förmiddagen. Efter denna gudstjänst var det skördeauktion och prästen svingade klubban. Ulla var "notarius publicus". Det bjöds ut naturprodukter som folk skänkt. rönsaker, frukter, pajer, geléer, hälsobullar m.m Det bjöds friskt på varorona.

    

Efter detta hade kyrkorådet inbjudit till samkväm i prästgården för kyrkans sommarvärdar. Boda församling har den stora glädjen att ha frivilliga personer som vistas i kyrkan under sommarmånaderna enligt ett schema. De är som värdar för besökare och turister. 43 stycken ställde upp detta år. Kyrkorådet bjöd dom på samkväm med fika som ett tack för deras hjälpsamhet. Lennart med sin "notarius publicus" Ulla serverade smörgåstårta och de berättade även episoder från sommaren. Varje värd skriver även dagbok om det som händer under passen. Väder och vind, hur många som kom m.m Den vanligaste frågan är nog "Var är toaletten". Det spelar ingen roll hur ointresserad man är av kyrkan normalt, men när det gäller toaletten är alla intresserade.

  

Finn Gunvor sitter andäktigt och lyssnar till det som berättas kring borden.

  

Dahl Wiolette är "glad såsom fågeln i morgonstunden" när hon serverar smörgåstårta.


    

Efter denna stund åkte Husse hemöver och hämtade upp Matte i Dalstuga, som hade tagit lite granris. Matte brukar alltid smycka kyrkan i Bingsjö med vackra lönnlöv, ris och annat från naturen när det är Älgmålsbön. Och ikväll skulle det bli en sådan. Matte tar även med ljuslyktor, träfigurer och annat som påminner om den kommande älgveckan.

  

Olle Alfredsson inledde kvällens program i kyrkan med att läsa upp 2009 års dagboksanteckningar från Orbergets jaktvecka. Björn Vitasp är flitig att skriva ner det som händer. Detta har han gjort i flera år och det blir mer och mer spännande att läsa och erinras. Efter detta satte Orbergstrion eller som de kallar sig "Dådrans Kapell" att spela och sjunga. Det är ett populärt gäng som musicerar på dragspel bas och gitarr. Ibland spelar de på enbart dragspel såsom på bilden här under, och då låter det som en kyrkorgel i tonen.

    

Det applåderades hej villt och extranummer bjöds det på. I stället för blommor avtackades musikerna med varsin ring med Gustafskorv att sitta och tälja på under älgjakten. Ewa hade dukat upp på läktaren med korv och kaffe. Det blev ett storslaget fika där det högljutt och glatt resonerades om taktik och tips inför veckan. Det var jägare från jaktlagen i Hållberget, Rocka, Dalstuga, Bingsjö, Dådran och Finnbacka och kanske fler. Sedan var även respektive med.

  


Efter denna stund blev det alldeles tvärtyst i kyrkan. Besökarna hade åkt till sina stugor och fäbodar för att packa ryggsäckarna till i morgon. Husse och Matte kom hem till mig. Jag låg på ryggen till rumssoffan och kikade ut. Det är ett bra ställe att hålla koll ifrån. Det eldades i spis och kamin. Värmen spred sig och jag sträckte på mig och njöt av att få ha det så skönt i vår lilla stuga.

Av Walters Edénius - 8 oktober 2010 19:48

Jag börjar att berätta några rader från gårdagens händelser. Husse och Matte åkte i väg under förmiddagen till Bingsjö och jobbade. Under tiden kom en lastbil till korset vid Nygårds och tippade av en hög med grus. Husse och Matte höll på att jobba med att skrapa av mossa och torv från stenmuren mot Prästgårdsvägen. Päkkos Margit hade varit uppe hos Päkkos Svea och bakat tutul och snäll som Margit är, kom hon med en plastpåse nybakat bröd till Husse och Matte för att få smaka. Pastoratets fastighetstekniker kom också till kyrkogården. Han hade med sig ett litet frysskåp, som skall "laddas" med fikabröd till kyrkkaffena. När Husse och Matte kom hem till mig mot kvällningen åt de kvällsmat och sedan sweedade de om och packade med sig filtar, varma kläder, regnrockar, fällstolar m.m Jag bara stod och tittade förundrad. Skall dom på skotergudstjänst till Blåbergsåsen, ser dom inte att det saknas snö än? Men så fick jag veta att de skulle åka på en s.k Ljusafton till Bäsna trädgård. Dom åkte över Enviken. Husse hade ett paket att hämta på Shell-Macken där. Han tycker tydligen inte att jag är tillräckligt effektiv med mössen, för han har skaffat några s.k möss-skrämmare. Men jag blir inte ledsen för hans initiativ-förmåga, jag har faktiskt ledsnat lite på möss. Om jag tar tre om dagen så har det kommit till sex nya.

Husse och Matte for vidare genom Falun och Borlänge. Vid Maxi-rondellen i Borlänge körde en buss in i rondellen och en svart Saab fick köra upp i mitt-planteringen för att det inte skulle smälla. När de mina kom till Bäsna hade det blivit mörkt. Trädgården var öppen, 50% på allt utom sättlökar. Spännande och trollska skyltningar med flytande kväve rykte i natthimlen. Skepnaderna av folk som gick förbi blev som andar.

  

Dom hade placerat ut över 300 maschaller och andra lyktor. Det stod fällstolar uppställda här och där bland rabatter och planteringar. När klockan blev 20.00 spelade någon fanfar i näverlur, varefter två personer kulade från varsitt håll och en koskälla skramlade naturtroget under tiden. Det var säkert samma musik som det varit hos oss i Bûder för länge, länge sedan. Plötsligt trädde det fram ur mörkret en vit skepnad  och hälsade alla välkommen.

    

Hon talade om att det skulle bli sång och musik från olika delar i trädgården och att publiken bara skulle slappna av och njuta. Stänga av mobilerna och applådera efteråt. Musikfamiljen Unossons dotter i Bäsna spelade två fina stycken på violin. Plötsligt kom det folk från alla håll gående med facklor i händerna sjungandes något ortodoxt på ryska. Det var en kör från trakten. Husse trodde det var kören i Mockfjärd. "Stad i ljus" sjöngs av en tenor d´amore. Programmet tog nästan en timme och alla satt som förstenade på sina stolar, väl inkapslade i sina klädeslager. Sedan skulle alla åhörarna, som nu stelnat till i ben och kropp, försöka röra på sig. Och plötsligt kände alla hur kallt det var. Men det serverades varmkorv och varm lingondricka. Matte ångrade att hon inte tog med en termos med varm glögg. "Nu går sista visan" sjöng kören vid utgången när alla gick för att söka efter sina bilar i mörkret.

  

Husse och Matte kom inte hem förrän vid 23.30-tiden Men de skulle få sovmorgon på fredagen. När Husse satt och kollade på datorn under förmiddagen kom det en räv gående utanför fönstret. Den gick raka spåret till Mattes höstarrangemang och stal ett rött äpple. Räven tog äpplet och lunkade iväg till lillstugan. Jag hade tidigare sett räven och hade full koll på den. Jag gick på motsatta sidan av huset för att ta den upptuktelse. Jag gillar inte när dom ringaktar Mattes konstnärliga ådra och kreativitet.

  

Den satte sig bakom lillstugan och slafsade i sig Mattes fina äpple. Jag kikade på den och grunnade på hur jag skulle ta tag i detta problem.

  

Nej, jag går lite närmare och så rusar jag fram och tar honom i örat.

    

Men så kom Husse ut och skulle väl försöka hjälpa mig. Då vände räven på klacken och kröp under lillstugan mellan en öppning i grunden.

  

Jag gick fram till grunden på ena sidan och Husse på andra. Jag visste att den var under huset men det fattade inte Husse. Husse gick och spanade bort mot Stur Olles och mot Vallen om han skulle se hur den sprang. Precis när Husse var vid knuten sprang räven ut ur grunden alldeles framför fötterna på Husse. Räven gav Husse ett hånande smil, som barar rävar kan förmå. Husse stod som om han sålt smöret och tappat pengarna. Denna episod var storslagen för Husse och Matte, så här har jag det var och varannan dag. Detta var en av rävungarna jag lekte med för två år sedan. Vi känner varandra med respekt.

Sedan for Husse och Matte även i dag ner till Bingsjö och jobbade. Sedan var de in i affären och handlade. Det var väldigt mycket folk, fredagsinköp. Där var bl.a Knutes Tage och Anita, Stur Olles Kristina och Christer, Nygårds Britta, Hilmas Karin och Bertil, Kåks Britt-Marie och Maria. Efter besöket i affären åkte de till Bûd Mases och hämtade ett par hässjegubbar efter Walters Olle, Mattes far. Matte skulle sätta upp dem hemma och lägga stänger på. Hon gick även lös på den helt uppgivna granhäcken. Där blev det en rad med stenar. Helheten blev faktiskt väldigt tilltalande, även för en Bûdkatta som jag. Under tiden gick Bondens alla djur i lång rad fram till vattenkaret för att släcka törsten. Husse gick sedan ner och fyllde upp karet igen tills nästa dryckes-lag. Nu ska jag ut en sväng och kolla läget. Vi hörs. Tack Brittis och Sockersnuttan för alla uppmuntrande kommentarer det är roligt att ni läser det jag försöker plita ihop.

 

 

 

Av Walters Edénius - 5 oktober 2010 20:16

Idag for dom iväg tidigt igen. Jag var kvar och vaktade huset i snålblåsten. Jag tar möss och Husse och Matte tar möss i fällor. Det minskar inget alls av den varan. Idag var det visst en s.k skyddsrond i Bingsjö-Dådran-Boda. Ett protokoll skulle fyllas i om situationen. Det var kyrkoherden, fastighetsteknikern, Husse och Matte, diakonissan, kamreren och kyrkogårdschefen.  Husse trodde dom skulle tycka att minneslunden som Matte arrangerat var fin, men dom märkte den knappt. Kyrkoherden frågade bara om någon är gravsatt där??

  

Fastighetsteknikerns örnblick kollade skarpt hur det såg ut och om Matte skötte sitt jobb.

  

Nya kamreren ville se kyrkkällaren så Matte visade honom sjungandes "Nu går jag ner i min källare och blir lite sällare..."

  

Protokoll måste det vara för att överleva, även på en kyrkogård...

    

Husse hade fixat fika på läktaren efter den yttre inspektionen.

  

Sedan for gänget vidare till Dådran och till Boda. Husse lämnade staben för att åka ner till Rättvik och spela på vårdhemmen. Det tycker Husse är en uppgift som är nyttig och uppskattad. Elsa Viklund sjunger glatt med i alla sånger. Hon bodde tidigare i Vikarbyn och var med i Rättviks Kyrkokör. Hon älskar att sjunga "Violer till mor"

  

Nygårds Bengt är alltid glad och han gillar lättsam musik, han tar gärna en rökpaus innan föreställningen börjar på allvar.

  

 

 

  

När Husse skulle åka vidare till Enådal träffade han botanikmagister Björklund på parkeringen.

  

Affes Mattes farmor har en granne som heter Lång Erik. Han är en vänlig och omtänksam Sôbi-karl.

  

Kerstin Berg brukar säga när Husse kommer och ska spela "Jasså du kommer nu!" Hon vill höra gamla fina låtar. Hon sitter i mitten på fotot

  

Solbergakôllan Gunvor sitter t.h på bilden här nedan. Hon var kyrkvärd i Boda kyrka för en del år sedan, nu är hon kyrkvärd på Enådal. Hon delar ut och samlar in psalmböckerna.

  

Anna Jansson från Boda Kyrkby sitter i mitten, hon är nog syster med Bergviks Margit, men de övriga kände inte Husse igen.

    

På Enådal är det också full rulle. Anna-Lisa som är bördig från Lenåsen har jämt varit så pigg och alert. Hon älskar tangomusik. Hon dansade med prästerna och Husse spelade. Hon bjöd upp Stefan Fredriksson en gång, han ca 2 m och hon drygt 1 m, men roligt hade dom och alla andra. Men nu orkar hon inte med det, men tycker om att lyssna.

Uvbo Hanna säger alltid att Husse ska hälsa hem till Dalstuga. Hon är glad som få när hon sitter och vinkar med armen. Husse hade kopierat några foton på hennes hus från förr, och detta gladde henne.

  

Husse åkte sedan hem till Finnmarken och hämtade upp Matte som kantat och skyfflat parkeringen klart. Där har hon sällskap av en räv, en vacker röd räv i härlig päls. Han kommer varje dag och visar sig.

    

 

 

 

Av Walters Edénius - 4 oktober 2010 20:42

Jag har egentligen inte så mycket att skriva om idag, för egen del. Inget speciellt har hänt utöver det vanliga. Det har blåst väldigt i natt och hela dagen, förresten även nu på kvällen. Mycket löv har blåst ner från vår jättebjörk. Min syssla idag har som vanligt varit: Ute och jagat, sovit, bonden har kört grönfoder, Husse och Matte jobbar. Jag kan bara skriva lite om vad de mina haft för sig, sedan jag fick en resummé när de kom hem. Husse skjutsade Matte till Dådrans kapell där en brandbil väntade. De tog vägen över Vågen. Den var väldigt guppig eftersom dom avverkade där. Det var alltså s.k brandsyn och någon från räddningstjänsten kollar brandsläckare och annat. Sedan åkte de tillbaka till Bingsjö och fortsatte att kolla. När brandmannen åkt mot Rättvik satte Matte igång med att kanta det sista på kyrkogården. Vilken lättnad att det äntligen är klart. Päkkos Margit kom och var irriterad på bilen som inte ville starta, för hon som skulle ner till Rättvik på förmiddagen. Men sån tur är går det buss. Nygårds Britta kom och pratade med Matte även Jones Ulla och Magnars mor. Jones Ulla och Wikströms Lena skulle ut och flyga på en kulturresa till Florens. De lämnar gubbarna hemma för annars skulle det bli dubbelt så dyrt och hälften så roligt.

Husse var i Boda Prästgård och jobbade, sedan spelade han på Diakonins kretsmöte. Barbro Hedström hade med sig en visa som handlar om människor med hörselproblem, hur det kan vara och hur medmänniskorna bör artikulera med läppar och konsonanter. Det var några verser skrivna till en känd melodi "Jag tror, jag tror på sommaren". Gruvris Linnéa tackade Husse för korten från bygudstjänsten.  Senare på eftermiddagen åkte Husse till Bingsjö för att hjälpa Matte att köra undan några kärror med jord och skräp.

Efter detta var det ett besök i affären och handla lite nödvändigheter av Pia. Ingrid och Lena från Dalstuga var också där. De åkte efter varandra mot Dalstuga. Vid postlådorna var Sixtens hund ute och rastade tillsammans med sin granne ute på Holman. Hunden är ganska gammal med verkade alert ändå. Den hälsade på Matte och Husse när de affischerade vid bystugan om den kommande Älgmålsbönen i Bingsjö kyrka.

Nu äntligen tuffade bilen uppför backen och hem till det väntande garaget och till undertecknad. Husse och Matte åt lite och sedan gick Matte ut och skrapade färg av portarna och Husse klippte gräs och tog upp löv. Det var denna dag med några ord.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards