Alla inlägg den 24 september 2010

Av Walters Edénius - 24 september 2010 20:24

I morse kom Bonden upp med nyslaget grönfoder till djuren. Dom hade inte vaknat dom heller. Bonden fick gå och väcka dom nere i deras lada. Bonden sjöng en revelj-visa "Opp med dej gumman nu tar vi en dans!" Då kom korna gående och yrvakna. De tänkte nog "vad är det som står på?" Jag gick ner och kikade lite när Bonden åkt hem och jag fick höra röster från Nygårds-köket. Någon pratade och skrattade, men jag såg ingen. Konstigt! När jag smög runt huset såg jag att en radio var igång. "Aha! Den finurliga Bonden" tänkte jag. "Nu kommer kanske björnen, som går här bland husen och smyger, att tro att det är folk vid korna och inte törs skrämma dom. Det vore något för fäbodbrukaren i Prästbodarna, men då skulle nog batterikostnaden bli skyhög, eftersom det inte finns el där borta.

I går kväll hämtade Husse två lass med ved som Bonden ville bli av med. Det var en trave vid Kullerbacks Garaget som Husse hämtade. Det blev mörkt efter andra lasset i går, så han åkte ner och tog resten idag på förmiddagen. Det blev ett travande och täckande hela förmiddagen. Jag såg att han lade presseningen på ett sådant sätt att det blev genomdrag samtidigt som det täckte mot vatten i alla dess former. Då kanske risken möglig ved minskar.

Matte höll på att ta bort gammal färg på en av portarna på bron. Värmepistolen är ett bra verktyg till detta. Dessa portar är inköpta på en auktion i Söder Bergsäng för många år sedan. Nu skall dom om-målas till någon passande färg. Jag är lite rädd att Husse skall få välja kulör. Då kan det bli neonfärgade, en variant som inte passar in. Förfäderna kommer att vända sig i sina gravar.

För egen del har jag haft väldig jaktlycka idag. Två möss av modell större på raken, som jag åt upp direkt. Jag vill gärna späda ut denna mat med kattmat på burk. Annars blir jag så rapig och "prompstinn". Matte tycker att jag håller på att bli fet. "Jag börjar få valkar på halsen" nämner hon i förbigående. Jag brukar äta upp mig till vintern. Sådant beteende är inte så ovanligt för oss bondkatter. Dom där s.k ädla raserna som ser ut som harkrankar med sneda ögon eller en del är så trubbiga i nosen som om dom sprungit in i en grindstolpe och så är dom långhåriga till tusen, dom har andra matvanor. Dom har aldrig behövt känna på hur det är att ha det knapert och hur det känns att inte haft någon bostad. Jag har varit med om det i mina yngre dagar, det glömmer jag aldrig.

Husse ringde Bûdgårds Far, som var på väg hit nu i kväll tillsammans med hustru, son och sonhustru. Dom skulle visst hjälpa till och stänga rögål nere vid festplatsen i morgon. Husse var ner och för-eldade i deras kamin, så att luften skulle bli lite omrörd. Bûd Sonja med son skulle också komma. Även folket i Pajases. Nu blir det ljust i stugorna över helgen. Vår lilla by blir befolkad igen. "Härligt!" 

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards